Home » Știință » Este Pluto o planetă? Unii cercetători consideră că este „mai dinamic decât Marte”

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 05.09.2022

Deși Pluto nu mai este considerat o planetă majoră, este încă iubită atât de către comunitatea științifică cât și de către public și face în mod regulat titluri în presă.

Administrația Națională pentru Aeronautică și Spațiu a postat recent o fotografie a lui Pluto, creată de oameni de știință pentru a arăta diferențele subtile dintre regiunile sale.

De fapt, Pluto a fost inclusă pe listă până când, în 2006, Uniunea Astronomică Internațională (IAU) a stabilit că nu a îndeplinește criteriile.

Dar de ce nu este Pluto o planetă?

Pluto a intrat în lexic în 1930, atunci când astronomul Clyde Tombaugh a descoperit obiectul ceresc în timp ce căuta semne ale unei planete. Abia la începutul anilor 2000, cercetătorii au început să dezvolte calificările pentru ca un corp ceresc să fie considerat o planetă.

În 2006, IAU a votat că definiția unei planete se bazează pe trei specificații:

1. Orbitează în jurul soarelui;
  2. Are o masă suficientă astfel încât să capete o formă aproape rotundă;
  3. A curățat zona din jurul orbitei sale.

Membrii IAU au convenit, de asemenea, că există o distincție între planetele majore și planetele pitice, reprezentând două clasificări distincte. Ei au stabilit că Sistemul Solar conține opt planete: Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun.

Pluto nu îndeplinește al treilea criteriu pentru că nu este dominant gravitațional. Asta înseamnă că Pluto este clasificat drept planetă pitică, mai degrabă decât o planetă majoră.

Ce sunt planetele pitice?

Planetele pitice sunt planete mai mici care nu îndeplinesc toate cele trei categorii ale unei planete. Potrivit NASA, au formă rotundă și orbitează în jurul soarelui, dar nu sunt sufficient de mari încât să își ,,curețe’’ orbita. În prezent, există cinci planete pitice recunoscute în sistemul nostru solar, enumerate aici în ordinea celei mai apropiate apropieri de Pământ:

• Ceres: Situat în Centura de asteroizi dintre Marte și Jupiter, descoperit în 1801;
  • Pluto: Situat în Centura Kuiper, descoperit în 1930;
  • Eris: Situată în Centura Kuiper, descoperită în 2003;
  • Makemake: Situat în Centura Kuiper, descoperit în 2005;
  • Haumea: Situată în Centura Kuiper, descoperită în 2003.

Categorii controversate

În timp ce definiția IAU a planetelor rămâne cea adoptată la nivel global, asta nu înseamnă că este unanim acceptată. Unii experți contestă votul din 2006, spunând că definițiile sunt arbitrare. În 2018, omul de știință Philip Metzger de la Universitatea din Florida Centrală (UCF), SUA a publicat un studiu care sugera că standardul de clasificare a planetelor nu este solid din punct de vedere științific, potrivit Phys.org.

Metzger susține că termenul „planetă” este folosit în mai multe moduri, deoarece este un termen util din punct de vedere funcțional și că o planetă ar trebui definită mai degrabă prin proprietățile sale intrinseci decât prin orbita sa, care se poate schimba în timp.

„Pluto este mai dinamic și mai viu decât Marte”, a spus Metzger într-un comunicat de presă al UCF, făcând referire la oceanul său subteran, prezența mai multor luni, a compușilor organici și atmosfera multistrat. „Singura planetă care are o geologie mai complexă este Pământul”, susține acesta.

De asemenea, Alan Stern de la NASA nu este de acord cu IAU. Într-un interviu, Stern a spus că toate planetele pitice ar trebui considerate planete din mai multe motive – unul fiind că sistemul solar conține atât de mulți asteroizi încât niciun corp ceresc nu a curățat cu adevărat vecinătatea orbitei sale.

Pluto nu a finalizat nicio mișcare de revoluție de la descoperirea sa și până acum. Când se va întâmpla asta?

Cercetătorii din Finlanda propun construirea unui habitat uman permanent în orbita lui Ceres