Home » Știință » Cercetătorii, uimiți de cât de mult ADN uman există în mediul înconjurător

Cercetătorii, uimiți de cât de mult ADN uman există în mediul înconjurător

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 19.05.2023

Un nou studiu al Universității din Florida, SUA, a descoperit că eșantioanele de ADN uman, unele de o calitate extrem de bună, sunt ușor de găsit în mediul înconjurător, oriunde ar fi căutat cercetătorii, ceea ce oferă atât o recompensă pentru cercetarea științifică, cât și o dilemă etică greu de rezolvat.

Într-un articol publicat în Nature Ecology and Evolution, cercetătorii de la Whitney Laboratory for Marine Bioscience and Sea Turtle Hospital din cadrul Universității din Florida (UF) au prelevat probe de ADN din mediul înconjurător (eADN) din apă, sol și aer. Probleme au fost prelevate în cadrul studiului în curs de desfășurare privind cancerele virale în rândul țestoaselor marine, și au căutat ADN uman în ADN-ul de țestoasă pe care echipa îl colecta deja.

Aceștia au descoperit că eADN-ul se găsea în mod abundent și că era de o calitate atât de bună, încât ei au putut să identifice mutațiile genetice și chiar strămoșii genetici ai populațiilor locale, potrivit unui comunicat al UF.

Calitatea ADN-ului uman găsit în mediul înconjurător i-a uimit pe cercetători

„Am fost în mod constant surprinși pe parcursul acestui proiect de cât de mult ADN uman găsim și de calitatea acestui ADN. În cele mai multe cazuri, calitatea este aproape echivalentă cu cea pe care ar fi avut-o dacă ați fi luat o mostră de la o persoană”, a declarat David Duffy, profesorul UF de genomică a bolilor animalelor sălbatice care conduce cercetarea, potrivit Interesting Engineering.

Acest lucru este, desigur, minunat pentru cercetătorii care folosesc mostre de ADN în studiile lor, cum ar fi arheologii sau antropologii, dar aduce cu sine tot felul de implicații morale, în special în ceea ce privește consimțământul și libertățile civile.

„Este un standard în știință ca aceste secvențe ADN să fie puse la dispoziția publicului. Dar acest lucru înseamnă, de asemenea, că dacă nu se filtrează informațiile umane, oricine poate veni și culege aceste informații. Acest lucru ridică probleme legate de consimțământ. Trebuie să obțineți consimțământul pentru a lua aceste probe? Sau să instituiți unele controale pentru a elimina informațiile umane?”, a spus Duffy.

ADN-ul electronic ar putea duce la o identificare greșită a infractorului

O altă posibilă implicație este în cadrul anchetelor penale, unde ADN-ul electronic ar putea oferi investigatorilor indicii privind identitatea autorului unei infracțiuni, dar potențialul de abuz și de identificare greșită este foarte problematic, mai ales că ADN-ul electronic ar fi putut ajunge la locul unei infracțiuni din orice fel de mijloace nevinovate care nu au legătură cu infracțiunea.

„De fiecare dată când facem un progres tehnologic, există lucruri benefice pentru care tehnologia poate fi folosită și lucruri îngrijorătoare pentru care poate fi folosită. Nici aici nu este diferit. Acestea sunt probleme pe care încercăm să le ridicăm din timp, astfel încât factorii de decizie politică și societatea să aibă timp să elaboreze reglementări”, a declarat Duffy.

Primul „pan-genom” uman complet include în sfârșit diversitatea umanității