Home » Știință » Mirosul de ploaie, mit sau realitate? Iată ce spune știința

Mirosul de ploaie, mit sau realitate? Iată ce spune știința

Publicat: 06.06.2023

Unii dintre noi cred că putem mirosi atunci când urmează să plouă, alții cred că este pur și simplu o prostie. Iată ce spune știința!

Ați plecat vreodată de acasă într-o zi toridă de vară sau într-o după-amiază de iarnă friguroasă și ați crezut că simțiți miros de ploaie? Aparent, nu toată lumea este capabilă să detecteze mirosul de vreme rea, așadar există vreo știință care să susțină această capabilitate sau este doar un alt mit?

Afirmația că putem mirosi atunci când urmează să plouă pare să îi dezbine destul de mult pe oameni. Doar o privire rapidă asupra rețelelor sociale este suficientă pentru a arăta că există oameni care sunt neclintiți în ceea ce privește siguranța în capacitatea lor de a prezice ploaia cu nasul, în timp ce alții par a fi mai degrabă sceptici.

Putem mirosi atunci când urmează să plouă? Știința spune că da!

Dar indiferent dacă credeți sau nu, există unele dovezi care susțin aceste afirmații. De fapt, există câțiva factori care contribuie la motivul pentru care ploaia poate fi mirosită înainte de a sosi, dintre care cel mai semnificativ fiind petrichor.

Cuvântul petrichor provine din grecescul „petros”, care înseamnă piatră, și „ichor”, fluidul care curgea prin venele zeilor antici. Se referă la acel parfum familiar, ciudat de satisfăcător, care este eliberat de pământ după o ploaie abundentă, mai ales după o perioadă lungă de secetă. Termenul a fost inventat în 1964 de mineralogiștii Isabel Joy Bear și Richard Thomas, explică IFLScience.

Pentru mulți oameni, petrichor este printre mirosurile lor preferate, dar până de curând nimeni nu era destul de sigur de ce ni se pare atât de plăcut. Apoi, în 2020, o echipă de oameni de știință a descoperit că mirosul este deosebit de atractiv și pentru alte animale.

Ce este, de fapt, petrichor?

Motivul este că o bacterie comună din sol, Streptomyces, produce un compus numit geosmin. Mirosul de geosmin este cel de care suntem atât de deosebit de atrași. De fapt, nasul uman este atât de bun la detectarea urmelor de compus, încât depășește capacitatea rechinilor de a mirosi sângele în apă.

Bacteriile produc geosmin pentru a ademeni creaturi, mai ales insecte și alte nevertebrate, dar și animale mai mari, care sunt acoperite de sporii lor, pe care îi dispersează pe distanțe mai mari.

Așadar, atunci când plouă, după cum au arătat cercetătorii în 2015, picăturile de apă se lovesc de o suprafață și apoi se aplatizează, ceea ce blochează aer în porii pământului. Acest aer iese apoi din apă și devine, în esență, aerosoli.

În acest proces, ele iau urmele a tot ceea ce a fost pe sol, ceea ce include geosminul, care poate fi luat de aer și transportat la distanțe mari, chiar și cu kilometri înaintea norilor de ploaie. Este posibil ca oamenii să detecteze aceste particule de aerosoli atunci când simt că se apropie ploaia. Acest fenomen poate explica, de asemenea, motivul pentru care bacteriile au fost găsite la înălțime în atmosferă, deoarece microorganismele minuscule sunt purtate de vânt.

Putem mirosi când urmează să plouă și datorită ozonului

Un alt factor datorită căruia putem mirosi atunci când urmează să plouă este prezența ozonului în vânt. Această substanță chimică are un miros mai dulce decât mirosul ceva mai pământesc asociat cu petrichorul.

Ozonul este format din trei atomi de oxigen și își trage numele din cuvântul grecesc „ozein”, care înseamnă „a mirosi”. Ozonul este un gaz natural, dar poate fi produs și de îngrășăminte artificiale sau alți poluanți. Acesta poate fi făcut de o sarcină electrică, fie că este vorba de un fulger sau de o sursă artificială, care separă azotul din atmosferă de moleculele de oxigen. Unele dintre aceste molecule se vor recombina pentru a forma oxid nitric, care uneori se poate transforma în ozon, după ce reacţionează cu alte substanţe chimice din atmosferă.

Mirosul de ozon din aer poate indica faptul că se apropie ploi abundente deoarece un curent descendent de la furtună trimite ozonul la nivelul solului, unde poate fi detectat de oameni.

În concluzie, atunci când ieșiți din casă și simțiți un miros specific în aer, chiar este posibil ca acela să anunțe o viitoare ploaie.

Test de cultură generală. Putem călători în trecut?

O insulă vulcanică din Oceanul Indian este locul unui mister geologic

Mușuroaiele de termite dețin secretul pentru clădiri mai eficiente energetic

Test de cultură generală. Ce pățești dacă pui mâna pe mercur?