Home » Știință » Oamenii de știință au extras un kilometru de rocă din mantaua Pământului într-o misiune record

Credit foto: Lesley Anderson/IODP - International Ocean Discovery Program
Publicat: 11.06.2023

O tentativă de foraj record, care a implicat săparea la mai mult de un kilometru într-un munte subacvatic din Oceanul Atlantic, le-a oferit oamenilor de știință o comoară de roci pe care să le studieze pentru a găsi indicii despre funcționarea interioară a Pământului.

Pentru prima dată, oamenii de știință au forat într-un munte subacvatic pentru a colecta o bucată record din mantaua Pământului – un nucleu de rocă cu o lungime de peste 1 kilometru.

Uimitoarea performanță a fost realizată prin forarea în Atlantis Massif, un munte subacvatic situat pe Dorsala Atlantică, în adâncul Oceanului Atlantic de Nord.

Indicii despre ce se petrece în adâncul Pământului

Aliniind o sondă în acest loc, geologii au făcut o gaură de până la 1.267 de metri în munte și au extras o cantitate „uluitoare” de roci serpentinite – roci metamorfice care se formează la granițele plăcilor tectonice adânci – din interiorul Pământului.

În ciuda descoperirilor revoluționare, aceasta nu este cea mai mare adâncime la care a pătruns vreodată o sondă în fundul mării și, din punct de vedere tehnic, nu a săpat în mantaua Pământului. În schimb, cercetătorii au profitat de „o fereastră tectonică” – o regiune în care rocile mantalei au fost împinse deasupra locului lor obișnuit – pentru a scufunda sonda și a extrage materialul.

„Pe Pământ, rocile mantalei sunt, în mod normal, extrem de dificil de accesat”, au scris geologii într-o postare pe blog.

„Atlantis Massif oferă un avantaj rar”

„Atlantis Massif oferă un avantaj rar pentru a avea acces la acest strat, deoarece este compus din roci mantale care au fost aduse mai aproape de suprafață prin procesul de răspândire ultra-lentă a fundului mării”, au continuat geologii.

Geologii au încercat să extragă tranșe semnificative din mantaua Pământului încă din 1961, atunci când oamenii de știință din cadrul Proiectului Mohole au încercat să foreze sub Oceanul Pacific pentru a ajunge la discontinuitatea Mohorovičić, regiunea în care scoarța terestră cedează locul mantalei.

„O comoară de roci”

Din nefericire, sonda proiectului a ajuns la numai 183 m sub fundul mării înainte de a se prăbuși, iar încercarea a fost anulată. Apoi, o serie de eforturi ulterioare de foraj oceanic s-au încheiat, de asemenea, fără succes.

Astfel, pentru a studia bucăți din mantaua Pământului și pentru a afla indicii despre diverse procese, cum ar fi vulcanismul și câmpul magnetic al planetei, oamenii de știință au trebuit să se bazeze pe bucăți de rocă rezultate în urma erupțiilor vulcanice, care au fost modificate în urma călătoriei lor spre suprafață.

Rocile de aici conțin olivină

Geologii, membri ai programului internațional de descoperire a oceanelor (IODP) de la bordul navei de foraj științific JOIDES Resolution, s-au angajat în misiunea lor din Atlantis Massif nu pentru că doreau să extragă nuclee de manta, ci pentru că erau în căutarea originilor vieții pe Pământ.

Rocile de aici conțin olivină, care reacționează cu apa într-un proces numit serpentinizare pentru a produce hidrogen, o sursă de hrană esențială pentru viața microbiană, scrie Live Science.

Cu toate acestea, cercetătorii au reușit să extragă un nucleu record de rocă din mantaua superioară, care se întinde pe o lungime de peste 900 de metri.

Fumul de la incendiile de vegetație din Canada a perturbat sateliții de pe orbita Pământului

Cei mai înalți, mai reci și mai rari nori de pe Pământ pot fi văzuți din nou

Oamenii de știință au descoperit structuri gigantice în adâncul Pământului. Ar putea fi resturile unei planete antice?

Energia solară a fost transmisă, în premieră, din spațiu pe Pământ