Home » Știință » Un aminoacid esențial pentru oameni a fost găsit în spațiul interstelar

Un aminoacid esențial pentru oameni a fost găsit în spațiul interstelar

Publicat: 23.06.2023

Astronomii au descoperit unul dintre cei 20 de aminoacizi esențiali pentru oameni în norul molecular Perseus, o regiune de formare a stelelor situată la 1.000 de ani-lumină distanță de Pământ.

Aminoacidul în cauză se numește triptofan – este crucial pentru dezvoltarea bebelușilor, iar la adulți, este folosit pentru a produce proteine și enzime, precum și mușchi și neurotransmițători.

Întregul nor molecular Perseus este invizibil pentru noi și pentru instrumentele optice obișnuite, dar nu și pentru instrumentele cu infraroșu, unde strălucește puternic.

Iar aceasta este o veste excelentă atunci când se caută molecule precum triptofanul, care are o semnătură luminoasă distinctivă atunci când este văzut în infraroșu. Prin urmare, a fost ales drept o țintă interesantă.

Folosind date de la Telescopul Spitzer, care acum a fost scos din uz, astronomii au analizat observațiile din regiunea IC348, unde s-au format aproximativ 400 de stele, scrie IFL Science.

20 de aminoacizi esențiali descoperiți în complexul molecular Perseus

Ca și în alte regiuni de formare a stelelor, majoritatea stelelor au o masă mică, iar Spitzer descoperise anterior că jumătate dintre acestea aveau material care orbita în jurul stelelor.

Aproximativ 120 dintre aceste stele sunt discuri din momentul formării lor, care a avut loc cu doar 2 milioane de ani în urmă.

„Dovezile privind prezența triptofanului în norul molecular Perseus ar trebui să încurajeze eforturi suplimentare pentru a identifica alți aminoacizi în această regiune, precum și în alte regiuni de formare a stelelor. Este o posibilitate foarte interesantă ca elementele constitutive ale proteinelor să fie prezente pe scară largă în gazul din care se formează stelele și planetele – ar putea fi cheia pentru dezvoltarea vieții în sistemele exoplanetare”, a declarat într-un comunicat autorul principal, dr. Susana Iglesias-Groth, de la Instituto de Astrofísica de Canarias.

Aminoacizii au fost găsiți în multe medii spațiale

Aminoacizii au fost găsiți în multe medii spațiale, cum ar fi meteoriții, asteroizii și cometele. Aceștia se găsesc în locuri extreme, cum ar fi atmosfera lui Venus, astfel încât descoperirea în spațiul interstelar nu este atât de dramatică.

În jurul IC348, aceștia există la o temperatură de 7 grade Celsius, ceea ce este întâlnit în spațiul interstelar. Această măsurătoare este în concordanță cu observațiile anterioare ale doctorului Iglesias-Groth, care a măsurat temperatura moleculelor de hidrogen și apă, prezente în norul interstelar.

Deși nu este dramatică și nici neașteptată, descoperirea triptofanului ne spune că aminoacizii sunt comuni. Aceștia se află acolo deoarece sistemele planetare nu s-au format încă și este posibil să joace un rol în chimia lor, așa cum au jucat un rol în chimia vieții aici, pe Pământ.

Descoperirile sunt raportate în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Moleculele precursoare vieții au fost descoperite în Norul Perseus