Home » Știință » Sagittarius A*, gaura neagră supermasivă din centrul Căii Lactee, s-a trezit în urmă cu 200 de ani

Sursa foto: NASA/CXC/SAO/IXPE/ EurekAlert
Publicat: 26.06.2023

Astrofizicienii au descoperit că Sagittarius A* (Sgr A*), gaura neagră supermasivă din centrul Căii Lactee, a ieșit dintr-o lungă perioadă de latență, în urmă cu aproximativ 200 de ani.

Acest lucru este conform unui comunicat de presă al Centrului Național Francez pentru Cercetare Științifică (CNRS).

„Echipa, condusă de Frédéric Marin2, cercetător CNRS la Observatorul Astronomic din Strasbourg, a dezvăluit trezirea din trecut a acestui obiect gigantic, care este de patru milioane de ori mai masiv decât Soarele. Lucrarea echipei este publicată în revista Nature. Pe parcursul unei perioade de un an, la începutul secolului al XIX-lea, gaura neagră a înghițit obiecte cosmice care s-au apropiat un pic prea mult de ea, înainte de a intra din nou într-o stare de liniște”, se notează în comunicat.

Ce s-a întâmplat în spațiu atunci când Sagittarius A* s-a trezit?

„Pe Pământ nu a fost resimțit niciun efect, deoarece distanța dintre Sgr A* și planeta noastră este prea mare (de aproximativ două miliarde de ori distanța dintre Pământ și Soare). Cu toate acestea, ecoul de raze X detectat, care a fost emis în urmă cu aproximativ 200 de ani, arată că intensitatea inițială a fost de cel puțin un milion de ori mai mare decât cea emisă în prezent de Sgr A*”, se arată în comunicat.

Pentru a avea o idee despre creșterea intensității emisiei de raze X atunci când gaura neagră a ieșit din starea de repaus, ne putem imagina că este ca și cum un singur licurici ascuns într-o pădure ar deveni brusc la fel de strălucitor ca Soarele.

Pentru a-și desfășura cercetările, oamenii de știință au folosit satelitul IXPE (Imaging X-ray Polarimetry Explorer) al NASA, care, pentru prima dată, a reușit să detecteze cu mare precizie polarizarea acestei lumini cu raze X și, de asemenea, să determine sursa acesteia, ceea ce s-a dovedit imposibil până acum.

De la o stare de repaus la o stare activă

Mai degrabă ca o busolă, lumina polarizată a razelor X4 indică direct spre sursa sa, Sgr A*, chiar dacă aceasta din urmă este acum practic dispărută.

Cercetătorii își continuă lucrările asupra lui Sgr A* pentru a încerca să determine mecanismele fizice necesare pentru ca o gaură neagră să treacă de la o stare de repaus la una activă.

În luna mai, oamenii de știință din echipa Event Horizon Telescope (EHT) au dezvăluit prima imagine din istorie a lui Sagittarius A*. Echipa EHT a precizat că zeci de milioane de imagini realizate de rețeaua sa mondială de radiotelescoape au fost combinate pentru a oferi imaginea finală.

Telescopul Webb a descoperit peste 700 de galaxii antice care au inundat Universul cu lumină

Un obiect asemănător unei planete, mai fierbinte decât Soarele, a doborât recordul de temperatură din Univers

Cum știm ce vârstă au stelele cu adevărat?

Secretele celui mai luminos quasar observat în ultimele nouă miliarde de ani