Home » Știință » Un obiect asemănător unei planete, mai fierbinte decât Soarele, a doborât recordul de temperatură din Univers

Impresie artistică cu o pitică cenușie. Credit foto: NASA's Goddard Space Flight Center
Publicat: 22.06.2023

Un obiect care orbitează în jurul unei stele aflate la 1.400 de ani-lumină pune la îndoială noțiunile noastre despre ceea ce este posibil în Univers.

Este o pitică cenușie, o categorie ciudate de obiecte care se află la granița dintre planete și stele, dar se află pe o orbită atât de apropiată de steaua sa gazdă foarte fierbinte încât temperatura este suficient de fierbinte pentru a dezintegra moleculele din atmosfera sa în atomii lor compuși.

Această temperatură este cu mult mai ridicată decât cea de la suprafața Soarelui, acolo unde temperaturile se situează la o temperatură ceva mai blândă. De fapt, această pitică cenușie a atins un record de temperatură – cel mai fierbinte obiect de acest tip pe care l-am găsit vreodată.

Chiar dacă piticele cenușii tind să fie mai fierbinți decât planetele, acestea „ard mai rece” decât cele mai reci stele pitice roșii – nu pot atinge în niciun caz temperaturi asemănătoare cu cele ale Soarelui cu propria fuziune internă.

Obiectul pune la îndoială noțiunile noastre despre ceea ce este posibil în Univers

O echipă internațională condusă de astrofizicianul Na’ama Hallakoun de la Institutul de Științe Weizmann din Israel a numit obiectul WD0032-317B, iar cercetarea a fost detaliată într-o lucrare disponibilă pe arXiv.

Descoperirea, spune echipa, ne poate ajuta să înțelegem ce se întâmplă cu giganții gazoși asemănători lui Jupiter care orbitează în jurul unor stele extrem de fierbinți și masive, a căror observare poate fi o provocare din cauza proprietăților stelelor, cum ar fi activitatea și rata de rotație.

Planetele care orbitează în apropierea stelelor lor sunt iradiate cu unele cantități uriașe de lumină ultravioletă. Acest lucru poate provoca evaporarea atmosferei și dezintegrarea moleculelor, un proces cunoscut sub numele de „disociere termică”.

Totuși, nu știm prea multe despre acest mediu extrem. Aflată atât de aproape de o stea foarte strălucitoare, semnalele provenite de la o exoplanetă care orbitează pot fi greu de distins din activitatea stelară.

Cunoaștem o singură exoplanetă suficient de fierbinte pentru „disocierea termică”. Este vorba de KELT-9b, care orbitează în jurul unei stele supergigante albastre, care încălzește exoplaneta la temperaturi de peste 4.327 de grade Celsius. Asta înseamnă că este mai fierbinte decât majoritatea stelelor.

Totuși, o modalitate de a studia aceste regimuri extreme ar putea fi reprezentată de piticele cenușii aflate în sisteme binare cu stele pitice albe. Piticele albe sunt mult mai mici decât supergigantele albastre precum KELT-9, fapt ce le face mai puțin luminoase, iar semnalul de la orice obiect însoțitor supraîncălzit este mai ușor de detectat, scrie ScienceAlert.

Astronomii au găsit o exoplanetă care și-ar fi înghițit „unul dintre vecini”

Elon Musk a pus ochii pe o planetă aflată la 4 ani-lumină de Pământ

O nouă uimitoare hartă cu planeta Marte. Poate fi accesată chiar și de pe telefon!

A fost descoperită a doua planetă într-un „sistem Tatooine” care orbitează doi sori