Home » Știință » Premieră astronomică în România: Cercetătorii din Bârlad au observat o novă extragalactică

O nouă stea pe cer cu numele Bârlad V2. Credit foto: Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad
Publicat: 22.06.2023

Un nou obiect ceresc, denumit transient AT 2023kdb, aflat în dreptul galaxiei Andromeda (Messier 31) a fost observat în data de 9 iunie 2023.

În urma observațiilor, cercetătorii au stabilit că este vorba despre o nova rapidă (fast nova), ce și-a pierdut rapid din luminozitate, la doar câteva zile de la descoperire. Obiectul a fost confirmat vizual de către astronomul amator Róbert Fidrich din Ungaria, care a folosit un telescop de 28 cm timp de două nopți; în data de 9 iunie 2023, la opt ore după descoperire, dar și în data de 12 iunie 2023, atunci când obiectul și-a pierdut semnificativ din strălucire. La descoperire a contribuit și Jingyuan Zhao, astronom din China.

Potrivit unui anunț al Observatorului Astronomic de la Muzeul „Vasile Pârvan” din Bârlad, „magnitudinea (strălucirea) în momentul raportării a fost 16,2, iar la confirmare 16,5, ajungând în jur de magnitudine 18, trei zile mai târziu”.

Prima oară când o novă extragalactică este descoperită din România

Cercetătorii au transmis că aceasta este prima oară când o novă extragalactică este descoperită din România, astfel că este o adevărată premieră pentru astronomia românească, iar totul s-a întâmplat la Bârlad!

Andromeda, galaxia în care a fost descoperită nova, este cea mai apropiată galaxie de Calea Lactee vizibilă din emisfera nordică. Andromeda este aflată la 2,5 milioane de ani-lumină depărtare de noi și este una dintre cele mai studiate și fotografiate galaxii.

O nova este o explozie bruscă și de scurtă durată a unei stele. Explozia are loc atunci când o pitică albă (o stea aflată în ultima fază a evoluției sale) dintr-un sistem binar erupe într-o explozie termonucleară imensă, potrivit NASA.

Descoperirea a fost inclusă în Transient Name Server (TNS).

Observatorul Astronomic din Bârlad a făcut mai multe descoperiri importante

De asemenea, cercetătorii și-au anunțat reușita și la Asociația Americană pentru Observarea Stelelor Variabile (AAVSO) cu numele intern Bârlad V2.

Potrivit anunțului făcut de astronomii din Bârlad, „echipamentul cu care s-a făcut descoperirea se află în cupola de 2,2m de la sediul Observatorului Astronomic (sediul muzeului din str. Republicii nr. 235) și este compus din telescopul principal folosit la cercetare și astrofotografie Newton de 250 mm f/3, cameră ASI 1600 mono și montură Eq6.”

Observatorul Astronomic din Bârlad a făcut mai multe descoperiri de mare importanță în ultimii ani, printre care s-au numărat o novă roșie în galaxia Messier 101 în 2015, steaua variabilă Bârlad V1 în 2019, iar acum o novă în Andromeda ce va purta numele de Bârlad V2.

Descoperire surpriză la Sarmizegetusa Regia: Ce au găsit doi cercetători prin scanarea cu LiDAR?

Astronomii au folosit o „lupă cosmică rară” pentru a observa o supernovă spectaculoasă