Home » Știință » Astronomii au descoperit o „structură extragalactică” în zona de evitare a Universului

Publicat: 11.11.2022

Una dintre cele mai greu de observat regiuni ale Universului este „zona de evitare” (ZoA), regiunea relativ necartografiată a cerului, întunecată de galaxia noastră, Calea Lactee.

În cadrul unei noi cercetări, o echipă de astronomi a reușit să privească direct prin această zonă și a descoperit o „structură extragalactică” odată ascunsă, potrivit unui nou studiu care este în curs de evaluare, dar care a fost trimis la revista Astronomy & Astrophysics, conform Futurism.

Faimoasa zonă întunecă aproximativ 10 până la 20% din cer din cauza stelelor și a prafului care înconjoară gaura neagră supermasivă din centrul galaxiei noastre. A vedea ce se ascunde de cealaltă parte a protuberanței poate fi o sarcină dificilă – au mai fost depuse cu succes eforturi pentru a privi prin zonă, dar, în comparație cu alte regiuni ale spațiului, aceasta primește încă relativ puțină atenție.

ZoA, o mică regiune nou descoperită a cerului

Iar acum, descoperirea de către astronomi a „structurii extragalactice”- despre care se crede că ar fi un roi de galaxii de dimensiuni considerabile – ar putea ajuta la clarificarea lucrurilor.

„Timp de mulți ani, ZoA a dus lipsă de informații, dar acum, cu noile studii, am putea acoperi o mică regiune a cerului, iar în viitorul apropiat, o regiune mai mare”, a declarat într-un interviu pentru Vice Daniela Galdeano, astronom la Universitatea Națională din San Juan, Argentina.

Un roi de galaxii cu aproximativ 58 de galaxii identificate

Pentru a arunca o privire dincolo de vălul galactic, Galdeano și echipa sa au folosit sondajul VVV al Observatorului European de Sud pentru a examina lumina infraroșie care trece prin „regiunea bombată” a Căii Lactee, deoarece lumina vizibilă este complet blocată.

După ce și-au dat seama că ceea ce priveau era un roi, astronomii au continuat prin utilizarea telescopului Gemini South pentru a măsura deplasările spre roșu ale celor cinci galaxii observate în cadrul lor, ceea ce a ajutat la determinarea distanțelor și vitezelor acestora.

Potrivit estimărilor echipei, ar putea exista aproximativ 58 de galaxii adunate în roi, însă vor avea nevoie de observații suplimentare pentru a fi siguri.

Cu toate acestea, este o descoperire luminoasă într-o parte a Universului care nu este deocamdată cartografiată din cauza formei copleșitoare a galaxiei noastre.

Două galaxii spiralate suprapuse, observate de Telescopul Hubble

Imagini spectaculoase! Cum s-a văzut Calea Lactee în timpul eclipsei totale de Lună Sângerie?

O explozie astronomică, dezvăluită de Telescopul Hubble

Universul timpuriu, așa cum nu l-am mai văzut niciodată. Ce a descoperit Telescopul Webb?