Home » Știință » Planeta Roșie, văzută în UV. Imagini uimitoare obținute cu misiunea MAVEN de la NASA

Credit foto: NASA/LASP/CU Boulder
Publicat: 27.06.2023

Misiunea MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) a NASA a surprins planeta Marte în detalii uimitoare. Imaginile în lungimi de undă UV au fost realizate în puncte diferite de-a lungul orbitei planetei în jurul Soarelui.

Prin vizualizarea planetei în lungimi de undă ultraviolete, oamenii de știință pot obține informații despre atmosfera marțiană și pot vedea caracteristicile suprafeței în moduri remarcabile.

Instrumentul Imaging Ultraviolet Spectrograph (IUVS) al MAVEN a obținut aceste priveliști globale cu Marte în 2022 și 2023, atunci când Planeta Roșie se afla aproape de punctele opuse din orbita sa eliptică.

Instrumentul IUVS măsoară lungimi de undă cuprinse între 110 și 340 de nanometri, în afara spectrului vizibil.

Noi detalii despre atmosfera marțiană

Pentru ca aceste lungimi de undă să fie vizibile și mai ușor de interpretat pentru ochiul uman, imaginile sunt redate cu diferite niveluri de luminozitate a trei intervale de lungimi de undă ultraviolete reprezentate prin roșu, verde și albastru.

Prima imagine a fost realizată în iulie 2022, în timpul sezonului de vară din emisfera sudică, care are loc atunci când Marte trece mai aproape de Soare. Sezonul de vară este cauzat de înclinarea axei de rotație a planetei, similar cu anotimpurile de pe Pământ.

Cea de-a doua imagine reprezintă emisfera nordică a lui Marte și a fost realizată în ianuarie 2023, după ce Marte a trecut de cel mai îndepărtat punct al orbitei sale față de Soare.

Schimbarea rapidă a anotimpurilor în regiunea polară nordică provoacă o abundență de nori albi, arată NASA.

Prima imagine a fost realizată în iulie 2022

Canioanele adânci din regiunea marțiană Valles Marineris pot fi văzute, alături de numeroase cratere. Ozonul, care apare în nuanțe de magenta în imaginile UV, s-a acumulat în timpul nopților reci din timpul iernii polare nordice.

Acesta este apoi distrus în primăvara nordică prin reacții chimice cu vaporii de apă, care sunt restrânși la altitudini joase ale atmosferei în această perioadă a anului.

Misiunea MAVEN a fost lansată în noiembrie 2013 și a intrat pe orbita lui Marte în septembrie 2014. Scopul misiunii este de a explora atmosfera superioară a planetei, ionosfera și interacțiunile cu Soarele și vântul solar pentru a explora pierderea atmosferei marțiene în spațiu.

Înțelegerea pierderilor atmosferice le oferă oamenilor de știință o perspectivă asupra istoriei atmosferei și climei planetei Marte, a apei lichide și a locuibilității planetare.

Carte poștală de pe Marte! Roverul Curiosity a surprins Planeta Roșie în culori uimitoare

O nouă uimitoare hartă cu planeta Marte. Poate fi accesată chiar și de pe telefon!

Sonda Mars Express sărbătorește 20 de ani printr-o fotografie fără precedent cu planeta Marte