Home » Știință » O nouă explicație pentru formarea planetelor mici

O nouă explicație pentru formarea planetelor mici

Publicat: 09.07.2023

Oamenii de știință au descoperit o nouă posibilă explicație pentru formarea planetelor mici. Cercetătorii de la Universitatea din Warwick (Anglia) au investigat „mediul de naștere” al planetelor, zonele de gaz și praf din jurul unei stele centrale cunoscute sub numele de disc protoplanetar.

Ei au descoperit o nouă metodă pentru formarea planetelor mici în această regiune, care nu a fost descrisă în cercetările anterioare.

Lucrarea a fost trimisă la revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society și a fost prezentată la National Astronomy Meeting.

Formarea planetelor mici s-ar putea produce prin „metoda sandviciului”

Echipa a arătat cum două planete mari de pe discul protoplanetar pot da naștere la o planetă mai mică între ele, lucru pe care cercetătorii îl numesc „formare de planete de tip sandvici”.

Motivul este că cele două planete originale, mari, limitează fluxul de praf spre interior. Asta înseamnă că cantitatea de praf care se adună între ele este redusă în comparație cu cazul în care nu ar exista o planetă exterioară.

Dacă praful respectiv s-ar reuni în cele din urmă pentru a forma o planetă, atunci planeta din mijloc ar fi probabil mai mică decât cele două planete exterioare, exact ca umplutura unui sandvici.

Așa s-ar fi putut forma planetele Marte și Uranus

Deși sunt necesare cercetări suplimentare în domeniu, această teorie ar putea prezenta o posibilă explicație pentru formarea planetelor mai mici, precum Marte și Uranus, fiecare fiind înconjurată de planete mai mari.

„În ultimul deceniu, observațiile au dezvăluit că există inele și goluri în discurile protoplanetare. Golurile sunt acolo unde ne așteptăm să fie planetele și știm din studiile de teorie că planetele provoacă formarea inelelor de praf în exteriorul lor. Ce se întâmplă exact în acele inele ridică o întrebare importantă pentru astronomii din întreaga lume”, a declarat profesoara Farzana Meru, de la Departamentul de Fizică al Universității Warwick.

Un studiu care schimbă ce se știa până acum

„În studiul nostru, propunem inelele ca locuri de formare a planetelor; în special, că există planete intercalate care se formează în prezent în acele inele. Acest lucru este foarte diferit de ideea convențională a formării planetelor, unde de obicei ne așteptăm ca planetele să se formeze secvenţial din interiorul spre exteriorul discului și să devină din ce în ce mai masive mai departe. Ceea ce este, de asemenea, cu adevărat interesant este că există exemple pe care le-am găsit din observațiile exoplanetelor care arată de fapt această arhitectură planetară de tip sandvici, în care planeta de mijloc este mai puțin masivă decât vecinii săi; există și o proporție rezonabilă a sistemelor”, continuă cercetătoarea, citată de Phys.org.

„Domeniul formării planetelor a fost revoluționat recent. Imagini de înaltă rezoluție ale discurilor care formează planete au apărut în ultimii zece ani de când un nou telescop sofisticat (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) a început să observe cerul nopții. Aceste imagini ne-au oferit indicii despre modul în care planetele se formează și evoluează; este incitant să fim în fruntea acestei cercetări”, a încheiat ea.

Oamenii de știință au observat primele lumini din Universul timpuriu