Home » Știință » Telescopul Webb a detectat pentru prima dată o moleculă crucială pentru viață

Telescopul Webb a detectat pentru prima dată o moleculă crucială pentru viață

Credit foto: ESA/Webb, NASA, CSA, M. Zamani (ESA/Webb) și PDRs4All ERS Team
Publicat: 28.06.2023

O echipă internațională de oameni de știință a folosit Telescopul Spațial James Webb al NASA pentru a detecta pentru prima dată un nou compus de carbon în spațiu.

Cunoscută sub numele de cationul metil (CH3+), molecula ajută la formarea unor alte molecule mai complexe pe bază de carbon.

Cationul de metil a fost detectat într-un sistem stelar tânăr, cu un disc protoplanetar, cunoscut sub numele de d203-506, care se află la o distanță de aproximativ 1.350 de ani-lumină, în Nebuloasa Orion.

Compușii de carbon formează bazele tuturor formelor de viață cunoscute și, ca atare, sunt deosebit de interesanți pentru oamenii de știință care încearcă să înțeleagă atât modul în care a apărut viața pe Pământ, cât și modul în care aceasta s-ar putea forma în altă parte a Universului nostru.

Compușii de carbon, baza tuturor formelor de viață cunoscute

Studiul chimiei organice interstelare (care conține carbon), pe care Webb îl deschide în moduri noi, este un domeniu fascinant pentru mulți astronomi.

Capacitățile unice ale lui Webb au făcut din acesta un observator ideal pentru a căuta această moleculă crucială. Rezoluția spațială și spectrală rafinată a lui Webb, precum și sensibilitatea sa, toate au contribuit la succesul echipei. În special, detectarea de către Webb a unei serii de linii de emisie cheie ale CH3+ a cimentat descoperirea.

„Această detecție nu numai că validează sensibilitatea incredibilă a lui Webb, dar confirmă, de asemenea, importanța centrală postulată a CH3+ în chimia interstelară”, a declarat Marie-Aline Martin-Drumel de la Universitatea Paris-Saclay din Franța, membră a echipei științifice, scrie EurekAlert.

Molecule de carbon complexe

În timp ce steaua din d203-506 este o pitică roșie mică, sistemul este bombardat de lumina ultravioletă (UV) puternică de la stelele fierbinți, tinere și masive din apropiere.

Oamenii de știință cred că majoritatea discurilor formatoare de planete trec printr-o perioadă de astfel de radiații UV intense, deoarece stelele tind să se formeze în grupuri care includ adesea stele masive, producătoare de UV.

În mod obișnuit, se așteaptă ca radiațiile UV să distrugă moleculele organice complexe, caz în care descoperirea CH3+ ar putea părea o surpriză. Cu toate acestea, echipa prezice că radiațiile UV ar putea, de fapt, să furnizeze sursa de energie necesară pentru ca CH3+ să se formeze de la bun început. Odată formată, molecula promovează apoi reacții chimice suplimentare pentru a construi molecule de carbon mai complexe.

Primele imagini cu Saturn și inelele sale făcute de Telescopul Spațial James Webb