Home » Știință » Contaminare chimică pe Stația Spațială Internațională! Nivelurile depășesc așteptările oamenilor de știință

Credit foto: AP/Roscosmos/Profimedia
Publicat: 16.08.2023

Concentrațiile de compuși chimici potențial dăunători din praful colectat din sistemele de filtrare a aerului de pe Stația Spațială Internațională (ISS) le depășesc pe cele găsite în praful de pe podeaua multor case americane, arată un nou studiu.

În primul studiu de acest gen, oamenii de știință au analizat un eșantion de praf provenit din filtrele de aer de pe Stația Spațială Internațională și au descoperit niveluri de contaminanți organici mai mari decât valorile medii găsite în locuințele din SUA și Europa de Vest.

Rezultatele au fost publicate în Environmental Science & Technology Letters, iar cercetătorii de la Universitatea din Birmingham, Marea Britanie, precum și de la Centrul de Cercetare Glenn al NASA spun că descoperirile ar putea ghida proiectarea și construcția viitoarelor nave spațiale.

Printre contaminanții găsiți în praful spațial se numără eteri de difenil polibromurați (PBDE), hexabromociclododecan (HBCDD), noi substanțe ignifuge bromurate (BFR), esteri organofosforici (OPE), hidrocarburi aromatice policiclice (PAH), substanțe perfluoroalchilice (PFAS) și bifenili policlorurați (PCB).

Compuși chimici potențial dăunători

BFR-urile și OPE-urile sunt utilizate în multe țări pentru a respecta reglementările privind siguranța la foc în aplicații comerciale și de consum, cum ar fi echipamentele electrice și electronice, izolarea clădirilor, țesăturile și spumele pentru mobilier, scrie Phys.org.

HAP sunt prezenți în combustibilii din hidrocarburi și sunt emiși în urma proceselor de ardere, PCB au fost utilizați în materialele de etanșare a clădirilor și ferestrelor și în echipamentele electrice ca fluide dielectrice, în timp ce PFAS au fost utilizați în aplicații precum agenții de protecție împotriva petelor pentru țesături și îmbrăcăminte. Cu toate acestea, potențialele lor efecte asupra sănătății umane au dus la interzicerea sau limitarea utilizării unora dintre ele.

Unii compuși, cancerigeni pentru om

PCB-urile, unii PFAS, HBCDD și formulările comerciale Penta- Octa- și Deca-BDE ale PBDE-urilor sunt clasificate ca poluanți organici persistenți (POP) în cadrul Convenției de la Stockholm a UNEP. În plus, unii HAP sunt clasificați ca fiind cancerigeni pentru om, în timp ce unele OPE sunt în curs de examinare pentru restricționare de către Agenția Europeană pentru Produse Chimice.

„Constatările noastre au implicații pentru viitoarele stații și habitate spațiale, unde ar putea fi posibilă excluderea multor surse de contaminanți prin alegerea cu grijă a materialelor în primele etape de proiectare și construcție”, a declarat co-autorul, profesorul Stuart Harrad, de la Universitatea din Birmingham.

Implicații pentru viitoarele stații și habitate spațiale

Cercetătorii notează că unele concentrații de PBDE din eșantionul de praf care se încadrează în intervalul de concentrații detectate în praful din casele din SUA pot reflecta utilizarea pe ISS a FR anorganici, cum ar fi dihidrogenofosfat de amoniu, pentru a face țesăturile și chingile ignifuge. Aceștia consideră că utilizarea de articole disponibile în comerț, aduse la bord pentru uzul personal al astronauților, cum ar fi camerele foto, playerele MP3, tabletele, dispozitivele medicale și hainele, sunt potențiale surse pentru multe dintre substanțele chimice detectate.

Aerul din interiorul ISS este recirculat în mod constant, cu opt până la 10 schimbări pe oră. Deși are loc o eliminare de CO2 și a contaminanților gazoși, nu este cert în ce măsură acest lucru elimină substanțe chimice precum BFR-urile.

Nivelurile ridicate de radiații ionizante pot accelera îmbătrânirea materialelor, inclusiv descompunerea bunurilor din plastic în micro și nanoplastice care devin aeropurtate în mediul de microgravitație. Acest lucru poate face ca aceste concentrații și abundența relativă a compușilor chimici din praful de pe ISS să difere în mod semnificativ de cele din praful din micro-mediile interioare terestre.

NASA vrea să construiască nava spațială care va distruge ISS