Home » Știință » Test de cultură generală. Pot avioanele să zboare cu spatele?

Test de cultură generală. Pot avioanele să zboare cu spatele?

Publicat: 05.09.2023

A văzut cineva vreodată un avion zburând în marșarier? Pot avioanele să zboare cu spatele? Iată răspunsul!

Pot avioanele să zboare cu spatele? Deși toate aeronavele comerciale de pasageri pot, teoretic, să meargă cu spatele la sol utilizând propulsia inversă, practic vorbind, doar un număr foarte limitat de aeronave mici de navetă efectuează marșarier la sol.

Acestea fac acest lucru atunci când părăsesc poarta pentru a se „împinge înapoi”, în loc să fie nevoite să se bazeze pe un remorcher pentru a face acest lucru. Acest lucru economisește timp și scade dependența față de serviciile terestre, care ar putea să nu fie întotdeauna disponibile în aeroporturile mai mici. Avioanele care pot merge cu spatele sunt toate avioane cu elice, niciun avion cu reacție, de pasageri, nu poate efectua manevre de marșarier.

Pot avioanele să meargă cu spatele? Dar să zboare cu spatele?

Niciun avion comercial de pasageri nu poate zbura cu spatele, iar piloții nu pot activa în mod intenționat propulsia inversă în zbor în nicio aeronavă modernă de pasageri. Propulsia inversă este „blocată” până când aeronava ajunge cu roțile pe sol, potrivit FlightDeckFriend.

Un număr mic de aeronave militare sunt capabile să-și modifice direcția propulsorului, fapt ce le permite fie să planeze, fie să efectueze manevre de marșarier în timp ce zboară. Printre avioanele militare care pot zbura cu spatele se numără Lockheed Martin F-35 Lightning II și Harrier Jump Jet.

Unele avioane de transport militare pot folosi și ele propulsia inversă în zbor, dar aceasta servește doar la creșterea ratei de coborâre. Acestea fac acest lucru dacă trebuie să facă o apropiere tactică în care aeronava trebuie să rămână foarte sus înainte de a coborî rapid spre pistă pentru a evita focul inamic. Dar în ciuda propulsiei inverse, aeronava se mișcă înainte.

De ce avioanele de pasageri nu pot zbura cu spatele?

Pentru ca un avion să continue să zboare, aripa acestuia trebuie să aibă aer care curge peste ea. Pentru ca acest lucru să se întâmple, avionul trebuie să zboare cu cel puțin o anumită viteză. Dacă zboară prea încet, nu curge suficient aer peste aripă și acest lucru va cauza o oprire. Prin urmare, avionul trebuie să se deplaseze întotdeauna înainte pentru a continua să zboare.

Un număr foarte mic de aeronave militare își pot manevra motoarele pentru a direcționa propulsia în jos, în loc de către spate. La aceste avioane, propulsia este atât de puternică încât poate susține greutatea aeronavei fără ca aerul să curgă peste aripă, ceea ce îi permite să plutească sau zboare cu spatele (foarte încet).

De ce nu pot avioanele să meargă cu spatele atunci când se află la sol?

Aeronavele mari de pasageri care efectuează mersul înapoi prin propulsie proprie la sol ar reprezenta un pericol din mai multe motive. Printre acestea se numără:

  • Lipsa vizibilității. Avioanele comerciale pot fi foarte mari și ocupă mult spațiu. Propulsia avionului cu spatele de la poartă este o manevră care necesită o mare pricepere, având în vedere că adesea există o mulțime de alte avioane și echipamente în imediata apropiere. Este nevoie ca mai mulți oameni să supravegheze și să se asigure că zona este liberă. Prin urmare, se folosește un remorcher care permite un grad ridicat de manevrabilitate și precizie, lucru care nu poate fi obținut dacă este folosită propulsia inversă. Dacă piloții ar face acest lucru ei înșiși folosind propulsia inversă a motorului, nu ar putea vedea încotro se îndreaptă și aproape sigur ar ajunge să lovească ceva;
  • Este necesară o putere mare. Generarea de suficientă energie pentru marșarier necesită o cantitate considerabilă de forță. Aplicarea de putere ridicată pe sol oriunde, în afară de pistă sau în zona dedicată de verificare motorului (în scopuri de întreținere), poate provoca daune considerabile infrastructurii aeroportului, altor aeronave și oamenilor;
  • Lipsa de control și de manevrabilitate. Este foarte dificil să încerci să virezi cu o aeronavă de 300 de tone în marșarier folosind roata din față.

Vă recomandăm să citiți și:

Serviciile secrete americane au dezvăluit ce știu despre programele spațiale ale altor țări, inclusiv România

De câți oameni ar avea nevoie o bază pe Marte?

Un nou standard pentru măsurarea „nimicului” a fost stabilit de SUA

Baza de rachete abandonată în mlaștinile din Florida, un simbol al trecutului zborului spațial

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Erwin Schrödinger și „pisica” care a schimbat fizica: povestea unui laureat Nobel exilat de naziști
Erwin Schrödinger și „pisica” care a schimbat fizica: povestea unui laureat Nobel exilat de naziști
De ce unele cuvinte ne atrag atenția mai mult decât altele? Experții spun că totul depinde de cum sună fiecare
De ce unele cuvinte ne atrag atenția mai mult decât altele? Experții spun că totul depinde de cum sună fiecare
Dezamăgirea modifică chimia creierului și comportamentul, arată un studiu efectuat pe șoareci
Dezamăgirea modifică chimia creierului și comportamentul, arată un studiu efectuat pe șoareci
Test de cultură generală. Ce au oamenii în comun cu rechinii?
Test de cultură generală. Ce au oamenii în comun cu rechinii?
Ceva s-a prăbușit pe Lună, iar astronomii au reușit să înregistreze momentul
Ceva s-a prăbușit pe Lună, iar astronomii au reușit să înregistreze momentul
Vladimir Putin i-a numit „hoți” pe liderii europeni
Vladimir Putin i-a numit „hoți” pe liderii europeni
Cele mai bune destinații de iarnă cu mult Soare și bere ieftină
Cele mai bune destinații de iarnă cu mult Soare și bere ieftină
De ce prețurile petrolului din România rămân neschimbate?
De ce prețurile petrolului din România rămân neschimbate?
Scriitoarea care a semnat „cel mai important roman în limba engleză”
Scriitoarea care a semnat „cel mai important roman în limba engleză”
Care este orașul european „campion la mâncare”?
Care este orașul european „campion la mâncare”?
Marte nu mai este o prioritate pentru SUA. Unde vrea să ajungă Donald Trump mai întâi de toate?
Marte nu mai este o prioritate pentru SUA. Unde vrea să ajungă Donald Trump mai întâi de toate?
Unde este cel mai lung drum drept din Europa și cine l-a construit?
Unde este cel mai lung drum drept din Europa și cine l-a construit?
Românii și preferințele culinare: Care oraș din România este „capitala șaormei”?
Românii și preferințele culinare: Care oraș din România este „capitala șaormei”?
Cum și-a salvat Pământul apa de la distrugere totală în urmă cu 4,6 miliarde de ani
Cum și-a salvat Pământul apa de la distrugere totală în urmă cu 4,6 miliarde de ani
Evenimentele care au construit România: cum reținem istoria fără să o transformăm într-o listă de date
Evenimentele care au construit România: cum reținem istoria fără să o transformăm într-o listă de date
Sonda MAVEN se rotește neputincioasă după ce s-a pierdut contactul
Sonda MAVEN se rotește neputincioasă după ce s-a pierdut contactul
Controversele din spatele unei legende științifice. Louis Pasteur: ce ne spun caietele sale secrete despre etica științei
Controversele din spatele unei legende științifice. Louis Pasteur: ce ne spun caietele sale secrete despre etica științei
Electrocasnicele obișnuite emit particule nocive în cantități uriașe, arată un studiu
Electrocasnicele obișnuite emit particule nocive în cantități uriașe, arată un studiu