Home » Știință » NASA a trimis un avion direct în furtuni pentru a studia razele gamma de mare energie

Publicat: 26.08.2023

Piloții NASA au zburat cu o aeronavă științifică la mare altitudine direct în furtuni și au înregistrat date incredibile despre razele gamma de mare energie.

Furtunile pot crea curenți puternici de vânt ascendent și descendent care accelerează aerul și apa la viteze mari. Pe măsură ce cristalele de gheață se ciocnesc în acești curenți de aer învolburați, electronii sunt îndepărtați de ele, generând câmpuri electrice care produc fulgere.

În anumite condiții, acești electroni liberi pot crea și fulgere de raze gamma, cele mai scurte și mai energice unde din spectrul electromagnetic. Furtunile pot emite două tipuri diferite de radiații gamma: fulgerări scurte de raze gamma și străluciri mai lungi de raze gamma care pot dura de la câteva minute la câteva ore.

Pentru a înțelege mai bine razele gamma de mare energie, un grup internațional de oameni de știință a zburat cu avionul ER-2 (Earth Resources 2) de înaltă altitudine al NASA cât mai aproape posibil de nori de furtună lungi de până la 18 kilometri.

Acest lucru i-a permis echipei să adune „cea mai detaliată analiză înregistrată vreodată în aer a razelor gamma și a norilor de furtună”, potrivit unui comunicat al Marshall Flight Center, din cadrul NASA.

Cercetătorii au adunat zeci de ore de observații

Cercetătorii de la Universitatea din Bergen (Norvegia), Laboratorul de Cercetare Navală din SUA (NRL) și trei centre diferite ale NASA au participat la studiu, cunoscut sub numele de Airborne Lightning Observatory for Fly’s Eye GLM Simulator și Terrestrial gamma-ray flashes, sau ALOFT. Datele pe care le-a adunat programul i-ar putea „ajuta pe oamenii de știință să vadă când se întăresc furtunile și să le ofere un timp suplimentar de informare pentru a menține publicul în siguranță de amenințarea fulgerelor”, a spus Timothy Lang, de la NASA.

Aeronava a plecat din Tampa, Florida, și a efectuat peste 60 de ore de observații. Un detector unic de raze gamma dezvoltat la Universitatea din Bergen le-a permis cercetătorilor să colecteze date în timp real, permițându-le să direcționeze piloții către nori de furtună care străluceau activ cu radiații gama.

Un alt instrument de la bordul aeronavei, Fly’s Eye GLM Simulator (FEGS), a captat date în lungimile de undă apropiate de infraroșu și ultraviolet ale spectrului electromagnetic care sunt emise de fulgere, dar sunt invizibile pentru sateliții actuali. „Aceste fulgere mai mici și mai puțin dense sunt cunoscute ca precursori ai momentului când furtunile devin severe”, a spus Lang, potrivit Space.com.

Razele gamma de mare energie, studiate cu ajutorul unui fost avion spion

Aeronava NASA ER-2 de mare altitudine folosită în studiu este una dintre cele două aeronave aflate în posesia agenției. Aeronava poate zbura extrem de sus pe cer, deasupra a 99% din atmosfera Pământului. Cele două aeronave sunt bazate pe avionul spion Lockheed U-2 și au fost achiziționate de NASA în 1981, respectiv 1989.

Cele două aeronave ER-2 ale NASA au efectuat peste 4.500 de misiuni până în prezent, iar una dintre ele a stabilit un record de altitudine extremă pentru clasa sa de greutate în 1998, când a ajuns la 21 de kilometri deasupra Pământului, potrivit unei fișe informative a NASA. În comparație, avioanele comerciale zboară în general la altitudini de aproximativ 11 km.

Aeronavele ER-2 ale NASA au fost folosite pentru a efectua studii privind noi senzori pentru sateliți sau cu privire la încălzirea globală și nivelurile de ozon, fenomenele atmosferice și chiar ninsori.

Un singur gram din cea mai scumpă substanță de pe Pământ costă 62,5 trilioane de dolari