Home » Știință » Imagini fără precedent: NASA a străpuns întunericul de la polul sudic al Lunii

Imagini fără precedent: NASA a străpuns întunericul de la polul sudic al Lunii

Credit foto: Mosaic created by LROC (Lunar Reconnaissance Orbiter) and ShadowCam teams with images provided by NASA/KARI/ASU
Publicat: 21.09.2023

Două sonde ce orbitează Luna au creat un nou mozaic uimitor cu Craterul Shackleton, un peisaj de la polul sudic selenar văzut acum în detalii fără precedent.

Mozaicul a fost creat cu imagini de la LROC (Lunar Reconnaissance Orbiter Camera), care operează încă din 2009, și ShadowCam, un instrument al NASA aflat la bordul navei spațiale Danuri de la KARI (Korea Aerospace Research Institute), lansată în august 2022.

LROC este capabil să obțină imagini detaliate cu suprafața Lunii dar are abilități limitate atunci când vine vorba de fotografierea regiunilor umbrite de pe Lună, ce nu primesc niciodată lumină solară directă, cunoscute drept regiuni permanent umbrite.

Oamenii de știință pot vedea mai bine ca niciodată polul sudic al Lunii

ShadowCam este de 200 de ori mai sensibil la lumină decât LROC și poate opera cu succes în aceste condiții cu nivel extrem de scăzut de lumină, astfel că pot fi expuse elemente și detalii de teren ce nu sunt vizibile pentru LROC. Instrumentul ShadowCam se bazează pe lumina solară reflectată de elementele geologice selenare sau de Pământ pentru a surprinde imagini cu structurile din umbră.

Sensibilitatea la lumină a instrumentului ShadowCam înseamnă însă că nu este capabil să obțină imagini cu locuri de pe Lună iluminate în mod direct. Având în vedere că fiecare cameră este optimizată pentru anumite condiții de lumină de la polii selenari, analiștii pot combina imaginile de la ambele instrumente și astfel pot crea o hartă cuprinzătoare a terenului și elementelor geologice din cele mai luminate și mai întunecate zone de pe Lună.

Straturi de gheață există pe Lună de milioane sau chiar miliarde de ani

Cu ajutorul ShadowCam, cercetătorii de la NASA pot observa regiunile permanent umbrite de pe Lună în detalii fără precedent, lucru imposibil până acum, astfel că oamenii de știință pot vedea mai bine ca niciodată polul sudic al Lunii. Această zonă nu a mai fost explorată de oameni și este de mare interes pentru știință și explorare tocmai pentru că ar conține depozite de gheață și alte resurse înghețate.

Oamenii de știință cred că straturi de gheață există pe Lună de milioane sau chiar miliarde de ani, iar abilitatea de a studia mostre ar putea îmbunătăți cunoștințele despre formarea Lunii dar și a Sistemului Solar.

Depozitele de gheață pot fi de asemenea o resursă importantă pentru explorare pentru că sunt alcătuite din oxigen și hidrogen ce pot fi folosite pentru combustibilul de rachetă și sisteme de susținere a vieții.

Forța misterioasă care creează apă pe Lună