Home » Știință » „Limba electronică” i-ar putea ajuta pe roboți să guste mâncarea la fel ca oamenii

Publicat: 11.10.2023

Programele de Inteligență Artificială (AI) pot răspunde deja la stimuli senzoriali precum atingerea, vederea, mirosul și sunetul, așa că de ce să nu simtă și gustul? Cercetătorii în inginerie de la Penn State (SUA) speră să realizeze într-o zi exact acest lucru, proiectând „limba electronică” capabilă să detecteze gaze și molecule chimice cu componente care au o grosime de doar câțiva atomi.

Deși limba electronică nu poate să simtă nevoia unei gustări noaptea târziu, echipa speră că noul lor design ar putea fi asociat la roboți pentru a ajuta la crearea dietelor influențate de inteligență artificială și la pregătirea meniurilor de la restaurant.

Din păcate, obiceiurile alimentare ale oamenilor nu se bazează doar pe ceea ce avem nevoie din punct de vedere nutrițional; sunt determinate și de preferințele de aromă. Acest lucru este util atunci când papilele noastre gustative îi spun creierului să evite alimentele cu gust neplăcut, potențial otrăvitoare, dar este și motivul pentru care uneori nu vă puteți opri să consumați acea gogoașă sau felie de prăjitură în plus. Acest proces necesită o anumită cantitate de cunoaștere și dezvoltare psihologică, ceva ce le lipsește roboților în prezent.

Limba electronică nu a fost deloc ușor de realizat

„Comportamentul uman este ușor de observat, dar greu de măsurat și asta face dificilă copierea într-un robot pentru a-l face inteligent din punct de vedere emoțional. Nu există nicio modalitate reală de a face asta acum”, spune Saptarshi Das, profesor asociat de științe inginerești și mecanică.

Das este autor corespondent al descoperirilor echipei, care au fost publicate în revista Nature Communications, și a ajutat la proiectarea sistemului robotizat capabil să „guste” molecule.

Pentru a crea „complexul electronic gustativ” plat, pătrat, echipa a combinat chimitranzistori (senzori pe bază de grafen care detectează gaze și molecule chimice) cu memtranzistori cu disulfură de molibden, capabili să simuleze neuroni. Cele două componente au lucrat în tandem, valorificând punctele lor forte pentru a simula capacitatea de a „gusta” inputurile moleculare.

La ce ar putea folosi invenția?

„Grafenul este un senzor chimic excelent, dar nu este grozav pentru circuite și logică, care sunt necesare pentru a imita circuitul creierului. Din acest motiv, am folosit disulfură de molibden. Combinând aceste nanomateriale, am luat punctele forte de la fiecare dintre ele pentru a crea circuitul care imită sistemul gustativ”, a spus Andrew Pannone.

La analiza sării, de exemplu, limba electronică a detectat prezența ionilor de sodiu, „gustând” astfel aportul de clorură de sodiu. Designul este suficient de flexibil pentru a se aplica tuturor celor cinci profiluri de gust majore: sărat, acru, amar, dulce și umami. Ipotetic, cercetătorii ar putea aranja matrice similare de dispozitive cu grafen care oglindesc cei aproximativ 10.000 de receptori gustativi diferiți localizați pe limba umană, scrie Popular Science.

„Exemplul la care mă gândesc sunt oamenii care își antrenează limba și devin degustători de vinuri. Poate că în viitor putem avea un sistem AI pe care îl putem antrena pentru a fi un degustător de vin și mai bun”, a spus Das.

Test de cultură generală. Cine a inventat becul incandescent?

Guvernul SUA investește 22 de milioane de dolari în îmbrăcăminte inteligentă