Home » Știință » Laserele spațiale ar putea începe transmisia de informații către Pământ până la sfârșitul anului

Publicat: 05.09.2023

Până la sfârșitul anului, NASA va începe să testeze laserele spațiale pentru comunicații de la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS).

Aceasta este o demonstrație majoră a sistemului de releu pentru ISS și una care ar putea trasa o cale pentru modul în care oamenii comunică nu doar pe orbita joasă, ci și pe suprafața Lunii și dincolo de aceasta.

Deși radioul a servit de mult timp ca metodă de comunicare principală atât pentru misiunile pilotate, cât și pentru cele fără echipaj, matricele de comunicații cu laser se laudă cu o serie de beneficii. Din punct de vedere pur logistic, echipamentul este atât mai ieftin, cât și mai ușor decât dispozitivele radio. Iar lungimile de undă mai scurte folosite de laserele spațiale asigură transferul de mult mai multe informații, în comparație cu undele radio.

Laserele spațiale ale NASA ne vor aduce în viitorul comunicațiilor

Odată lansat la bordul unei viitoare misiuni comerciale de servicii de reaprovizionare SpaceX, instrumentul Integrated LCRD Low Earth Orbit User Modem and Amplifier Terminal (ILLUMA-T) al NASA va lucra alături de Laser Communications Relay Demonstration (LCRD) a agenției, lansat în decembrie 2021.

ILLUMA-T va folosi lumină infraroșie pentru a trimite și a primi comunicații laser la o rată de date mai mare decât cea disponibilă anterior. Odată instalate, ratele mai mari ale acestor instrumente vor permite transmiterea mai multor videoclipuri și imagini înapoi pe Pământ, totul la aproximativ 1,2 gigabiți pe secundă, comparabil cu o conexiune la internet foarte rapidă de pe Pământ, scrie Popular Science.

„Comunicațiile cu laser le oferă misiunilor mai multă flexibilitate și o modalitate rapidă de a obține date înapoi din spațiu”, a spus Badri Younes, fost administrator asociat adjunct pentru programul de comunicații și navigație spațială (SCaN) al NASA.

„Integrăm această tehnologie în demonstrații în apropierea Pământului, pe Lună și în spațiul profund”, a adăugat Younes.

După instalare, ILLUMA-T va transmite mai întâi date către și de la satelitul LCRD care plutește la 35.400 de kilometri deasupra Pământului, pe o orbită geosincronă. Între timp, LCRD va transmite date înapoi pe Pământ la două stații din California și Hawaii, locuri alese pentru acoperirea lor relativ scăzută cu nori, care împiedică adesea transmisiile laser.

Misiunile care au ajutat la realizarea acestui progres

„ILLUMA-T nu este prima misiune care testează comunicațiile laser în spațiu, dar aceasta aduce NASA mai aproape de infuzia operațională a tehnologiei”, a scris NASA într-o declarație recentă.

În 2022, un mic CubeSat de pe orbita joasă a Pământului a început să testeze comunicațiile cu laser ca parte a TeraByte InfraRed Delivery System. Înainte de acesta, Lunar Laser Communications Demonstration a transferat date către și de pe orbita Lunii în timpul misiunii Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer din 2014.

Cu toate acestea, NASA explică că toate aceste teste combinate vor contribui la avansarea comunicațiilor aerospațiale între Pământ, Lună, Marte și nu numai.

Astronomii au observat valuri monstruoase, înalte cât trei sori, care se prăbușesc pe o stea colosală

Test de cultură generală. Câte minute ți-ar lua să cazi prin centrul Pământului?

Telescopul Webb dezvăluie culorile celei mai îndepărtate stele care a fost detectată vreodată