Home » Știință » Test de cultură generală. Cât de mare este Universul?

Test de cultură generală. Cât de mare este Universul?

Publicat: 10.10.2023

Mulți oameni, chiar și pasionații de astronomie, se întreabă în mod obișnuit despre OZN-urile sau UAP (fenomene anormale neidentificate) observate pe cer. Dar oamenii care sunt sincer îngrijorați de acest lucru nu s-au gândit niciodată la amploarea distanțelor cosmice. Cât de mare este Universul?

În cuvintele popularului scriitor Douglas Adams, autorul cărții „A Hitchhiker’s Guide to the Galaxy”: „Spațiul este mare. Pur și simplu nu o să crezi cât de mare, enorm, uluitor de mare este. Adică, s-ar putea să crezi că este lung drumul până la farmacie, dar, în spațiu, acesta este un singur pas”.

Și Adams are perfectă dreptate. Cât de mare este Universul? Să începem prin a lua în considerare spațiul local. Să presupunem că distanța dintre Pământ și Soare, cunoscută ca 1 unitate astronomică (AU), este de 1 centimetru în loc de circa 150 de milioane de kilometri. În toată istoria omenirii, am parcurs fizic o fracțiune imperceptibil de mică din acel centimetru.

Cât de mare este Universul?

Gândiți-vă la un model de la școală al Sistemului Solar. La acea scară, Jupiter ar fi la 5 cm de Soare. Continuați să vă deplasați, să zicem, spre dreapta și să vă imaginați distanțele relative. Saturn ar fi la 10 cm de Soare, Uranus la 19 cm de Soare și Neptun la 30 cm de Soare. Pluto ar fi de obicei la aproximativ 40 cm de Soare, potrivit Astronomy.com.

La această scară, însă, diametrul fizic al Sistemului Solar este mult mai mare. Marginea exterioară a Norului Oort, învelișul enorm cu probabil un trilion de comete, s-ar afla la 10 terenuri de fotbal distanță. Și, până acum, am călătorit o mică parte, aproape invizibilă, din acel 1 cm pomenit la început.

Și acesta este doar Sistemul Solar. Cea mai apropiată stea, Proxima Centauri, este de patru ori mai departe decât învelișul exterior al Norului Oort. Diferența enormă dintre chiar și cele mai apropiate stele ar fi uimitor de mare. Distanța reală până la Proxima Centauri este de 4,2 ani-lumină, ceea ce înseamnă că lumina, cel mai rapid lucru care există, are nevoie de 4,2 ani pentru a călători de la acea stea până la ochii noștri.

Galaxia Calea Lactee este una dintre cele cel puțin 100 de miliarde de galaxii din cosmos. Diametrul discului strălucitor al Căii Lactee, în care ne aflăm, este de cel puțin 100.000 de ani-lumină. (Ne aflăm la puțin mai mult de 26.000 de ani-lumină de centrul galaxiei.) Cei mai îndepărtați fotoni din propria noastră galaxie au călătorit până la noi timp de o treime din durata istoriei umane.

O întrebare la care nu avem răspuns

Și putem urmări structurile cosmice la o scară din ce în ce mai mare. Grupul nostru local de galaxii, așa cum l-a numit Edwin Hubble în anii 1930, conține cel puțin 55 de galaxii într-o sferă care se întinde pe aproximativ 10 milioane de ani-lumină. Membrii Grupului Local includ prietenii noștri din apropiere, Galaxia Andromeda și Galaxia Triangulum.

Nenumărate grupuri mici de galaxii sunt și mai îndepărtate, iar dacă călătorim aproximativ 55 de milioane de ani-lumină, ajungem în centrul celui mai mare grup de galaxii din spațiul nostru cosmic, Clusterul Fecioarei. Acest grup include aproximativ 1.300 de galaxii de toate tipurile. Dar grupurile mai mari și mai masive de galaxii se află mult mai departe de noi. Și sunt aproape fără număr.

Atunci când ajungem la cele mai mari structuri cosmice cunoscute, putem vorbi despre super-roiuri și pereții roiurilor de galaxii. Exemplele includ Laniakea, căreia îi aparținem, o structură care se întinde pe aproximativ 500 de milioane de ani-lumină. Și există zeci de exemple de alte structuri mari.

Cât de mare este Universul? Pe scurt, nu știm. Cea mai bună estimare actuală este că diametrul Universului este de cel puțin 93 de miliarde de ani-lumină. Și dacă inflația cosmică este adevărată, atunci Universul vizibil poate să nu fie totul. Oricât de incredibil ar părea, Universul ar putea avea de fapt o dimensiune infinită. Și, desigur, indiferent de dimensiunea sa, știm că Universul se extinde în timp și că această expansiune accelerează în timp.

A fost descoperită o exoplanetă „foarte surprinzătoare”, cu o densitate mai mare decât oțelul