Home » Știință » Telescopul Euclid a fotografiat peste 100.000 de galaxii, iar fiecare conține sute de miliarde de stele

Credit foto: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi, CC BY-SA 3.0 IGO
Publicat: 09.11.2023

Telescopul Euclid aduce o revoluție în astronomie! În una dintre imaginile dezvăluite de Agenția Spațială Europeană (ESA) pot fi văzute peste 100.000 de galaxii.

Fotografia mai arată 1.000 de galaxii din Roiul Perseu, dar și peste 100.000 de galaxii suplimentare mai departe în fundal, iar fiecare conține sute de miliarde de stele.

Multe dintre galaxiile observate cu Telescopul Euclid nu au mai fost văzute până acum. Unele sunt atât de îndepărtate încât lumina lor a trebuit să călătorească 10 miliarde de ani pentru a ajunge la noi.

Perseu, una dintre cele mai mari structuri din Univers

Aceasta este prima dată când o imagine atât de detaliată a fost făcută cu galaxiile din Perseu, una dintre cele mai mari structuri din Univers, aflat la „doar” 240 de milioane de ani-lumină de Pământ. Roiul conține mii de galaxii, învăluite de nor vast de gaz fierbinte. Astronomii au demonstrat în trecut că roiurile galactice de acest fel se pot forma doar dacă materia întunecată este prezentă în Univers.

„Dacă nu ar fi existat materie întunecată, galaxiile ar fi fost distribuite în mod uniform prin Univers”, a explicat Jean-Charles Cuillandre, om de știință în cadrul echipei misiunii Euclid, citat într-un comunicat al ESA.

Ce este „pânza cosmică”?

Gravitația face ca materia întunecată să formeze structurile filamentare adesea numite „pânza cosmică”. Intersecțiile dintre aceste filamente reprezintă motivul pentru care galaxiile formează roiuri. „Pânza cosmică” este peste tot în Univers, iar structuri similare au fost văzute și cu mult dincolo de Perseu, până la 12 milioane de ani-lumină depărtare.

Multe galaxii din acest roi sunt deja cunoscute, dar cercetătorii sunt interesați de micile galaxiile care nu sunt vizibile în imaginile de la alte telescoape.

Cum este distribuită materia întunecată în Univers?

Astronomii vor, de asemenea, să studieze formele acestor galaxiile slab luminate pentru că ar putea afla astfel cum este distribuită materia întunecată în roi și în Univers.

Telescopul Euclid va observa multe alte roiuri galactice precum Perseu, toate distribuite de-a lungul pânzei cosmice de materie întunecată și astfel va oferi o imagine 3D a distribuției materiei întunecate în Universul nostru. Harta va fi de mare ajutor și pentru studiul energiei întunecate, fenomen care accelerează expansiunea Universului.

Când va începe Telescopul Euclid observațiile științifice?

Telescopul Euclid a fost lansat la bordul unei rachete SpaceX Falcon 9 de la Cape Canaveral Space Force Station din Florida, SUA în ziua de 1 iulie 2023. În lunile ce au urmat, oamenii de știință și inginerii au testat și au calibrat instrumentele sale științifice. Observațiile științifice de rutină vor începe cândva în prima parte a anului 2024.

Euclid este o misiune europeană, construită și operată de ESA, cu contribuții din partea NASA. Consorțiul Euclid cuprinde peste 2.000 de oameni de știință de la 300 de instituții din 13 țări europene, SUA, Canada și Japonia, fiind responsabil cu instrumentele științifice și analiza datelor.

Fotografie hipnotizantă cu planeta Jupiter, surprinsă de Telescopul Hubble

Telescopul Webb a detectat cristale de cuarț în atmosfera unei exoplanete „pufoase”

O galaxie aflată la 73 de milioane de ani-lumină distanță de Pământ, surprinsă cu Telescopul Hubble

Telescopul Webb a măsurat expansiunea Universului, iar veștile nu sunt bune!