Home » Știință » Astronomii au descoperit „galaxii abia născute” cu ajutorul Telescopului Webb

Astronomii au descoperit „galaxii abia născute” cu ajutorul Telescopului Webb

Credit foto: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Martel
Publicat: 25.09.2023

Odată cu lansarea Telescopului Spațial James Webb, astronomii au putut să privească atât de mult înapoi în timp încât ne apropiem de epoca în care s-ar fi format primele galaxii.

Observațiile au arătat că galaxiile din ultimii 12 miliarde de ani – adică 83% din vârsta Universului – au trăit într-o formă de echilibru. Cercetătorii au observat o legătură strânsă și fundamentală între numărul de stele formate și numărul de elemente grele formate. În cazul de față, „elemente grele” înseamnă totul mai greu decât hidrogen și heliu.

Această legătură este de înțeles, tocmai pentru că Universul a avut la început doar aceste elemente „ușoare”. Toate elementele grele, cum ar fi carbonul, oxigenul și fierul, au fost create ulterior de stele.

Primele galaxii ar trebui să fie „nepoluate”

Așadar, primele galaxii ar trebui să fie „nepoluate” cu elemente grele. Acum, Telescopul Webb s-a depășit pe sine și se apropie cu pași repezi de epoca în care s-au format unele dintre primele galaxii.

Un nou studiu, publicat în jurnalul Nature Astronomy, arată că astronomii de la centrul de cercetare danez Cosmic Dawn Center, din cadrul Institutului Niels Bohr, și Universitatea Tehnică din Copenhaga (DTU) au descoperit ceea ce par a fi unele dintre primele galaxii aflate încă în procesul de formare.

„Până de curând a fost aproape imposibil să studiem cum primele galaxii sunt formate în Universul timpuriu, având în vedere că nu am avut instrumentele potrivite. Asta s-a schimbat acum complet odată cu lansarea lui James Webb”, a spus Kasper Elm Heintz, coordonator al studiului și profesor la Cosmic Dawn Center.

Rezultatele contestă modelul actual al evoluției galaxiilor

„Atunci când am analizat lumina de la 16 dintre aceste prime galaxii, am observat că aveau mult mai puține elemente grele, în comparație cu ne așteptam”, a adăugat Heintz, citat de Phys.rog.

De fapt, galaxiile au avut, în medie, de patru ori mai puține elemente grele decât în Universul ulterior. Aceste rezultate contestă modelul actual al evoluției galaxiilor, conform căruia galaxiile evoluează în echilibru de-a lungul istoriei Universului.

Care este explicația propusă de autorii studiului?

Explicația, propusă de autorii studiului, este că suntem pur și simplu martori la galaxii aflate în procesul de formare.

„Rezultatele ne oferă primele indicii despre primele stadii de formare galactică ce par să fie mai conectate cu gazul dintre galaxii decât am crezut. Aceasta este una dintre primele observații ale Telescopului Webb în privința acestui subiect, astfel că încă așteptăm observațiile mai amănunțite. Nu există îndoială că vom avea în curând o înțelegere mai clară a modului în care galaxiile și primele structuri și-au început formarea în primul miliard de ani după Big Bang”, a concluzionat Heintz.

INTERVIU EXCLUSIV: NASA ne-a spus totul despre OSIRIS-REx!

Panoramă incredibilă de pe Marte, surprinsă de roverul Curiosity al NASA

Imagini fără precedent: NASA a străpuns întunericul de la polul sudic al Lunii

Șeful NASA a răspuns la întrebarea: Există viață în Univers?