Home » Știință » De ce sunt obiectele din spațiu rotunde?

De ce sunt obiectele din spațiu rotunde?

Publicat: 18.11.2023

Prin telescoapele de pe Pământ și din spațiu, astronomii pot zări regiunile îndepărtate ale Universului. Și indiferent de cât de îndepărtată sau de ciudată este o planetă, cel puțin un lucru pare să fie valabil în spațiu: multe obiecte sunt sferice. De ce obiectele din spațiu sunt rotunde?

De ce obiectele din spațiu sunt rotunde? Pe scurt, este vorba despre gravitație.

„Este destul de uimitor că știm atât de multe lucruri care sunt rotunde în spațiu”, a spus Anjali Tripathi, astrofiziciană la Programul de Explorare a Exoplanetelor al NASA, situat la Jet Propulsion Laboratory din California (SUA).

Obiectele din spațiu sunt rotunde datorită gravitației

Efectul rotunjirii datorat gravitației este rezultatul auto-gravitației, gravitația pe care un obiect, în acest caz, un corp ceresc, o exercită asupra sa. Odată ce o planetă sau o lună acumulează suficientă masă, auto-gravitația sa îi va da o formă asemănătoare unei sfere, explică Live Science.

Corpurile cerești ale Universului s-au format după ce Big Bangul a explodat acum aproximativ 13,8 miliarde de ani. Mici particule de praf circulând în uriași nori în formă de gogoașă au început să se ciocnească. Dacă ciocnirea a fost destul de ușoară, conform NASA, particulele de praf s-au unit. Ciocnire după ciocnire, s-a creat un efect de bulgăre de zăpadă; cu cât o planetă în devenire acumula mai multă masă, cu atât creștea gravitația sa și cu atât atrăgea mai multă materie.

Acest lucru este asemănător unei chiuvete de bucătărie, a spus Bruno Merín, astronom și șef al Centrului de Date Științifice ESAC al Agenției Spațiale Europene din Madrid: „Toată apa va curge prin gaura de jos”. În cazul planetelor, „fiecare bucată de materie încearcă să se apropie cât mai mult posibil de centrul gravitațional”, spune el.

Corpurile planetare vor continua să deplaseze materia până când găsesc un echilibru, o stare în care fiecare punct este cât mai aproape posibil de centru. Și singura formă care atinge acest tip de echilibru în spațiu este o sferă, a spus Merín.

Există multe obiecte cosmice care nu sunt sferice

Mercur și Venus sunt aproape sfere perfecte pentru că sunt planete stâncoase care se rotesc mai lent. Planetele gazoase au și ele tendința de a fi aproape perfect rotunde, deoarece „stratul de gheață se distribuie foarte uniform”, a explicat Merín.

Dar „rotund” nu înseamnă că fiecare planetă este o sferă perfectă; giganții gazoși Jupiter și Saturn se umflă la ecuator din cauza vitezei lor mari de rotație. În loc de o sferă perfectă, Saturn arată ca o minge de baschet pe care stă cineva, conform NASA. Chiar și Pământul are o mică umflătură, de mai puțin de 1%, datorită forței centrifuge, forța orientată spre exteriorul unui obiect care se rotește. Deci Pământul este oblond, adică o sferă ușor aplatizată.

Universul este plin de sfere

Deși Universul este plin de sfere, multe corpuri cerești nu sunt nici pe departe sferice. Asteroizii și cometele pot avea orice formă, modificată de coliziuni și rotații interstelare. Marte are o lună în formă de cartof numită Phobos; de fapt, doar aproximativ 20 dintre cele aproape 300 de luni cunoscute din Sistemul Solar au forma rotundă familiară pe care ne așteptăm să o vedem, restul având forme mai neregulate.

Motivul pentru toate aceste corpuri nesferice: masa lor mai mică înseamnă că nu au destulă gravitație pentru a-și uniformiza forma, a explicat Tripathi.

Adevărata vârstă a Lunii, dezvăluită cu mostrele aduse de astronauții Apollo 17 pe Pământ

Descoperire surpriză pe Jupiter! Telescopul Webb a găsit ceva nemaivăzut în atmosfera planetei

Ce a declanșat cel mai mare cutremur pe Marte? Nu a fost un meteor!

„Ochii” Telescopului Webb au surprins peisajul cosmic spectaculos din roiul NGC 346