Home » Știință » Ce a declanșat cel mai mare cutremur pe Marte? Nu a fost un meteor!

Ce a declanșat cel mai mare cutremur pe Marte? Nu a fost un meteor!

Foto: NASA/JPL-Caltech/ASU
Publicat: 23.10.2023

În misiunea sa de patru ani pe Marte, NASA InSight a măsurat o gamă largă de cutremure care zguduie Planeta Roșie. Cutremurele mari și mici au dezvăluit încet cum este interiorul lui Marte și activitatea din interior. De asemenea, a măsurat loviturile de meteori, rocile cosmice lovind planeta și făcând-o să răsune ca un clopot. De asemenea, se credea că cel mai mare cutremur pe Marte a fost cauzat de o coliziune cosmică, dar se dovedește că alta a fost cauza.

Cel mai mare cutremur pe Marte a fost înregistrat pe 4 mai 2022, pe când sonda de amartizare NASA se chinuia deja să mențină totul în stare de funcționare. Panourile sale solare erau acoperite de praf și iarna marțiană se apropia. Detectarea a fost de fapt esențială pentru a convinge NASA să stoarcă fiecare bucată de știință din sondă înainte de sfârșit. Întrebarea la care trebuia să răspundă era una importantă: care a fost cauza cutremurului masiv?

Impacturile au fost responsabile pentru două dintre cele mai mari cutremure măsurate pe Marte, așa că candidatul evident pentru acest cutremur a fost un alt impact. Cutremurul, denumit S1222a, a avut o magnitudine de 4,7 și a provocat vibrații în jurul planetei care au reverberat timp de șase ore. Dacă ar fi fost un asteroid care să fi lovit planeta, ar fi lăsat un crater în urmă.

Ce anume a provocat cel mai mare cutremur pe Marte?

Autorul principal dr. Benjamin Fernando, de la Universitatea din Oxford (Anglia), a contactat Agenția Spațială Europeană, Agenția Spațială Națională Chineză, Organizația Indiană de Cercetare Spațială și Agenția Spațială din Emiratele Arabe Unite pentru a căuta craterul. Toate instituțiile au misiuni în întreaga lume și împreună ar face mai ușoară sarcina de a căuta un crater, notează IFLScience.

„Cel mai interesant lucru la această cercetare a fost reunirea cercetătorilor din întreaga lume pentru a căuta craterul, inclusiv pe cei din națiuni care nu colaborează în mod obișnuit în cercetarea spațială”, a spus dr. Fernando.

Colaborarea a fost istorică, dar după ce au examinat întreaga suprafață de 144,8 milioane de kilometri pătrați a Planetei Roșii, nu au găsit un nou crater. Acesta nu este un rezultat dezamăgitor. Dacă cauza cutremurului nu a venit din cer, înseamnă că a venit din interiorul planetei.

Cea mai probabilă explicație este că forțele tectonice ale planetei au avut o eliberare bruscă. Asta înseamnă că Marte este mai activă din punct de vedere geologic decât era de așteptat pe baza măsurătorilor anterioare de la InSight.

„Încă credem că Marte nu are nicio placă tectonică activă, așa că acest eveniment a fost probabil cauzat de eliberarea de stres în crusta lui Marte. Aceste stresuri sunt rezultatul a miliarde de ani de evoluție; inclusiv răcirea și micșorarea diferitelor părți ale planetei la ritmuri diferite”, a explicat dr. Fernando.

„Încă nu înțelegem pe deplin de ce unele părți ale planetei par să aibă stres mai mare decât altele, dar rezultate ca acestea ne ajută să investigăm în continuare. Într-o zi, aceste informații ne pot ajuta să înțelegem unde ar fi sigur pentru oameni să trăiască pe Marte și ce locuri și-ar dori să evite!”, a spus el.

O colaborare internațională de excepție

În ciuda rezultatului nul asupra unui nou crater, este interesant să vezi atât de multe agenții spațiale naționale și internaționale diferite lucrând împreună.

„Acest experiment arată cât de importantă este menținerea unui set divers de instrumente pe Marte și suntem foarte bucuroși că ne-am jucat rolul în finalizarea abordării multi-instrumentale și internaționale a acestui studiu”, spune dr. Daniela Tirsch, coordonator științific al High-Resolution Stereo Camera de la bordul navei spațiale Mars Express a ESA.

Acestea sunt sentimente cu care au rezonat și ceilalți colaboratori internaționali.

„Suntem dispuși să colaborăm cu oameni de știință din întreaga lume pentru a împărtăși și a aplica aceste date științifice pentru a obține mai multe cunoștințe despre Marte și suntem mândri că am furnizat date de la imaginile color de pe Tianwen-1 pentru a contribui la acest efort”, a declarat dr. Jianjun Liu, de la Academia Chineză de Științe.

„Aceasta a fost o oportunitate grozavă pentru mine de a colabora cu echipa InSight, precum și cu persoane din alte misiuni majore dedicate studiului planetei Marte”, a declarat Dr. Dimitra Atri, lider de grup pentru Marte la Universitatea New York Abu Dhabi (Emiratele Arabe Unite) și colaborator de date de la nava spațială Hope.

„Aceasta este într-adevăr epoca de aur a explorării Planetei Roșii!”, a conchis el.

O lucrare care descrie rezultatele este publicată în revista Geophysical Research Letters.

Prada va proiecta noile costume spațiale pentru astronauții NASA