Home » Știință » „Ce naiba se întâmplă?”. Astronomii au detectat o particulă „fără precedent în ultimii 30 de ani”

Sursa foto: Osaka Metropolitan University/Profimedia
Publicat: 25.11.2023

Astronomii au detectat o particulă rară și extrem de energetică pe Pământ care ar fi provenit dintr-o regiune a spațiului aparent goală.

Particula, numită Amaterasu după zeița Soarelui din mitologia japoneză, este una dintre cele mai energetice raze cosmice detectate vreodată.

Doar cele mai puternice evenimente cosmice, mai violente decât explozia unei stele, ar fi capabile să producă astfel de particule. Dar Amaterasu pare să fi provenit din Vidul Local, o zonă goală de la marginea galaxiei Calea Lactee.

„Este un mister. Ce naiba se întâmplă?”

Cercetătorii au urmat traiectoria până la sursă și nu au găsit nimic suficient de puternic ce ar fi putut să producă particula, a spus profesorul John Matthews de la Universitatea din Utah, SUA, unul dintre autorii unui studiu din jurnalul Science care descrie descoperirea. „Este un mister. Ce naiba se întâmplă?”, s-a întrebat Matthews.

Particula Amaterasu depășește o energie de 240 exa-electronvolți (EeV), adică de milioane de ori mai mult decât particulele produse de Large Hadron Collider, cel mai puternic accelerator construit vreodată de omenire. Particula se apropie doar de o altă particulă numită Oh-My-God, o rază cosmică detectată în 1991, cu o energie de 320 EeV.

Razele cosmice sunt ecourile unor evenimente violente

„Atunci când am descoperit această rază cosmică, m-am gândit că este vorba despre o greșeală, pentru că îmi arăta un nivel de energie fără precedent în ultimele trei decenii”, a spus Toshihiro Fujii, profesor la Universitatea Metropolitană din Osaka, Japonia.

Un posibil candidat pentru acest nivel de energie ar fi o gaură neagră supermasivă aflată în „inima” unei alte galaxii. În apropierea acestor vaste entități, materia este distrusă până la structurile sale subatomice, iar protonii, electronii și nucleii sunt aruncați prin Univers cu viteza luminii.

Razele cosmice, ecourile acestor evenimente cerești violente, cad pe Pământ aproape constant și pot fi detectate cu instrumente precum Observatorul Telescope Array din statul american Utah, acolo unde a fost descoperită particula Amaterasu.

„Nu este de parcă ar fi o singură sursă misterioasă”

În cazul de față, misterul este locul de origine al particulei, care pare să fie o regiune a cerului aparent goală. În mod similar, particula Oh-My-God nu a avut o sursă identificabilă. Oamenii de știință cred că asta ar putea sugera o deflexiune magnetică mai mare decât ar fi de așteptat, o sursă neidentificată din Vidul Local sau o înțelegere incompletă a fizicii particulelor.

„Aceste evenimente par să provină din locuri complet diferite de pe cer. Nu este de parcă ar fi o singură sursă misterioasă”, a adăugat profesorul John Belz de la Universitatea din Utah, citat de The Guardian.

Un studiu despre particula Amaterasu a fost publicat în jurnalul Science.

Oasele unui „schelet cosmic”, observate în noi imagini de la NASA