Home » Știință » Activitate vulcanică recentă pe planeta Marte, detectată prin satelit

Activitate vulcanică recentă pe planeta Marte, detectată prin satelit

Foto: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona
Publicat: 22.12.2023

Este timpul să abandonăm ideea unei planete Planete Roșii care este rece și inertă. A fost detectată activitate vulcanică recentă pe Marte.

Un nou studiu cu imagini prin satelit și radar de penetrare a solului a dezvăluit activitate vulcanică recentă pe Marte, mult mai recentă decât se aștepta cineva vreodată. Reunită cu alte dovezi, descoperirea arată că, sub crusta sa aridă, Marte ar putea ascunde mai multe secrete decât sugerează aparențele exterioare.

Studiul, desfășurat pe o câmpie cunoscută sub numele de Elysium Planitia, dezvăluie activitate vulcanică ce a avut loc în ultimii 120 de milioane de ani. De fapt, unele dintre activitățile vulcanice identificate au fost datate la doar 1 milion de ani în urmă.

A fost detectată activitate vulcanică recentă pe Marte

Asta este foarte recent, geologic vorbind; și, deși nu am observat încă nicio activitate vulcanică care să aibă loc în mod efectiv, lucrarea sugerează că, undeva pe Marte, vulcanismul ar putea fi posibil.

„Elysium Planitia a fost mult mai activă din punct de vedere vulcanic decât se credea anterior și s-ar putea să fie încă vulcanic activă astăzi”, explică planetologul Joana Voigt, de la JPL al NASA, care a condus studiul împreună cu planetologul Christopher Hamilton, de la Universitatea din Arizona (SUA).

Suprafața lui Marte din câmpia Elysium Planitia este destul de interesantă. Unele dintre fluxurile de lavă de la suprafață par să fie remarcabil de tinere, lucru care i-a uimit pe oamenii de știință atunci când au observat.

Peisajul pare, de asemenea, să aibă caracteristici sculptate de lavă care interacționează cu gheața sau cu apa lichidă, provocând explozii de aburi. Acest lucru este foarte interesant, deoarece peisajele terestre care combină activitatea geologică fierbinte cu apă, cum ar fi izvoarele termale, sunt surprinzător de bogate în viață microbială.

Paralelele dintre Pământ și Marte nu au trecut neobservate, iar oamenii de știință cred că viața ar putea să apară în aceste peisaje.

Istoria vulcanică a câmpiei Elysium Planitia

Pentru a înțelege mai bine istoria vulcanică a regiunii, cercetătorii au combinat date de la mai multe instrumente: hărți topografice pentru a dezvălui forma suprafeței, imagini de satelit pentru a studia caracteristicile și radar de penetrare în sol pentru a obține hărți de densitate până la 140 de metri sub suprafață, relatează Science Alert.

„Elysium Planitia este locația perfectă pentru a încerca să înțelegem legătura dintre ceea ce vedem la suprafață și dinamica interioară care s-a manifestat prin erupții vulcanice. Am acordat multă atenție detaliilor de pe suprafața de lavă pentru a încerca să înțelegem diferitele evenimente de erupție și să reconstruim întreaga istorie a acestor entități geologice”, spune Voigt.

Studiul le-a permis cercetătorilor să cartografieze și să reconstruiască fiecare flux individual de lavă din Elysium Planitia în 3D, dezvăluind că peisajul este compus din material rezultat în urma a peste 40 de evenimente vulcanice între acum 120 de milioane de ani și acum 1 milion de ani.

Unele dintre acestea au fost absolut epice. O erupție a inundat Rahway Valles cu peste 16.000 de kilometri cubi de bazalt topit; o alta a inundat Marte Vallis cu 12.200 de kilometri cubi, iar a treia a inundat Athabasca Valles cu 4.000 de kilometri cubi de rocă topită.

Ce ne poate spune această activitate vulcanică recentă pe Marte despre Planeta Roșie?

Cu toate că Marte pare uscată acum, deschiderile care i-au permis acestei lave să curgă ar fi putut elibera inundații catastrofale de apă subterană în același timp, producând evenimente extrem de explozive care au modelat peisajul. Aici pe Pământ, adăugarea de aburi duce la unele dintre cele mai explozive erupții vulcanice.

„Când există o crăpătură în crusta marțiană, apa poate curge la suprafață. Din cauza presiunii atmosferice scăzute, acea apă este probabil să se evapore literalmente. Dar dacă există suficientă apă care iese în acel interval, poate apărea o inundație uriașă care vine și trece, răsucind peisajul și sculptând aceste caracteristici imense pe care le vedem”, explică Hamilton.

Studiile anterioare au arătat că caracteristicile vulcanice de la suprafața Elysium Planitia ar putea avea doar 50.000 de ani. Am văzut, de asemenea, datorită datelor seismice colectate de sonda de amartizare Mars InSight, acum retrasă, că Marte are o cantitate surprinzătoare de activitate seismică, o parte din aceasta fiind atribuită vulcanismului. Un vulcanism destul de mare.

Noile descoperiri indică faptul că Elysium Planitia nu este vitală doar pentru înțelegerea istoriei vulcanice a lui Marte, ci și pentru a afla unde s-ar putea ascunde apa sa. Concluziile echipei sugerează că depozitele mari de gheață ar putea să existe subteran acolo chiar și în prezent.

„Suprafețele vulcanice tinere și această activitate vulcanică recentă pe Marte în Elysium Planitia ar putea sugera că Planeta Roșie încă este activă din punct de vedere vulcanic”, scriu cercetătorii în lucrare.

Cercetarea a fost publicată în JGR Planets.

Sonda Voyager 1 trimite mesaje ciudate din spațiul interstelar, iar NASA nu știe ce să facă

SETI caută viață extraterestră la frecvențe nemaiexplorate până acum

Test de cultură generală. Care e cea mai rece planetă din Sistemul Solar?

Telescopul Webb a reușit să surprindă o fotografie de înaltă rezoluție cu supernova Cassiopeia A