Home » Istorie » 10 noi specii de fosile de trilobiți, descoperite în cenușă vulcanică

10 noi specii de fosile de trilobiți, descoperite în cenușă vulcanică

Foto: Shelly Wernette et al., Papers in Paleontology, 2023
Publicat: 02.12.2023

Geologii au descoperit 10 noi specii de fosile de trilobiți într-o zonă relativ neexplorată a Thailandei. Aceste creaturi marine dispărute erau ascunse de 490 de milioane de ani și îi ajută pe oamenii de știință să creeze o hartă nouă a vieții animale din perioada Cambrianului târziu.

Aceste specii sunt descrise într-o monografie publicată în jurnalul Papers in Palaeontology.

Trilobiții erau artropode marine similare cu păianjenii și crustaceele de astăzi și sunt cunoscuți pentru o varietate largă de forme corporale. O specie numită Walliserops ar fi putut să se dueleze cu „tridentele” de pe cap pentru a câștiga parteneri, iar exemplare recente de trilobiți au fost găsite cu stomacurile pline. Mai mult de 20.000 de specii au trăit în mările Pământului înainte de a se stinge acum aproximativ 250 de milioane de ani.

Noi specii de fosile de trilobiți, găsite în Thailanda

Aceste specii de fosile de trilobiți descrise în noua lucrare au fost prinse între straturi de cenușă pietrificată în nisip și au rezultat din erupțiile vulcanice vechi. Sedimentul din erupții s-a așezat pe fundul mării și a format un strat verde numit tuf.

Acest strat important conține cristalele unui mineral crucial care s-a format în timpul erupției, numit zircon. Pe lângă faptul că este rezistent ca oțelul, zirconul este stabil chimic și rezistent la căldură și vreme. De asemenea, zirconul persistă, în timp ce mineralele din alte tipuri de roci se erodează. Atomii individuali de uraniu care se transformă în plumb trăiesc în aceste cristale rezistente de zircon și le oferă paleontologilor un punct de referință pentru datarea fosilelor, scrie Popular Science.

„Putem folosi tehnici de izotopi radioactivi pentru a data când s-a format zirconul și astfel aflăm vârsta erupției, precum și vârsta fosilelor”, a spus coautorul studiului Nigel Hughes, geolog la Universtity of California, Riverside (SUA).

Descoperiri foarte rare

Găsirea tufului din perioada Cambrianului târziu (între acum 497 și 485 de milioane de ani) este și ea destul de rară. Potrivit echipei, acesta este unul dintre intervalele de timp „cel mai prost datate” din istoria Pământului.

„Tuful ne va permite nu doar să determinăm vârsta fosilelor pe care le-am găsit în Thailanda, ci și să înțelegem mai bine părți ale lumii precum China, Australia și chiar America de Nord, unde au fost găsite fosile similare în roci care nu pot fi datate”, a declarat coautoarea studiului Shelly Wernette, geolog la Texas State University (SUA), care a lucrat anterior în Laboratorul Hughes.

Aceste specii de fosile de trilobiți au fost găsite pe coasta unei insule numite Ko Tarutao. Această insulă face parte dintr-un sit geoparc UNESCO care a încurajat echipe internaționale de cercetători să lucreze în această zonă. Una dintre descoperirile cele mai interesante a fost identificarea a 12 tipuri de trilobiți pe care oamenii de știință le-au văzut în alte părți ale lumii, dar nu și în Thailanda.

„Acum putem conecta Thailanda cu părți ale Australiei, o descoperire cu adevărat fascinantă”, a spus Wernette.

Ce ne spun aceste specii de fosile de trilobiți despre istoria Pământului?

În timpul vieții trilobiților, această zonă se afla la marginile unui supercontinent antic numit Gondwana. Gigantica masă terestră includea India, Africa, America de Sud, Australia și Antarctica din prezent.

„Pentru că continentele se mișcă în timp, o parte din munca noastră a fost să stabilim unde se afla această regiune a Thailandei în raport cu restul Gondwanei. Este un puzzle 3D în mișcare pe care încercăm să-l rezolvăm. Această descoperire ne va ajuta să facem asta”, a spus Hughes.

Cercetătorii au numit una dintre speciile nou descoperite Tsinania sirindhornae, în onoarea Prințesei Regale thailandeze Maha Chakri Sirindhorn, pentru devotamentul său în dezvoltarea științelor în Thailanda.

„Am crezut, de asemenea, că această specie are o calitate regală. Are o coroană largă și linii curate”, a spus Wernette.

Dacă echipa poate obține o dată precisă din tuful în care au stat rămășițele lui T. sirindhornae timp de milioane de ani, ar putea să determine dacă speciile înrudite găsite în nordul și sudul Chinei au aproximativ aceeași vârstă.

Echipa crede că portretul lumii antice ascuns în aceste fosile de trilobiți conține informații inestimabile despre istoria planetei noastre.

„Ceea ce avem aici este o cronică a schimbării evolutive însoțită de extincții. Pământul ne-a scris această înregistrare, iar noi avem norocul să o avem. Cu cât învățăm mai mult de la ea, cu atât suntem mai bine pregătiți pentru provocările pe care le întâmpinăm în prezent pe planetă”, a spus Hughes.

Un templu legendar considerat pierdut a fost redescoperit în Mexic