Home » Știință » Surpriza din Centura Kuiper, dezvăluită cu sonda New Horizons

Surpriza din Centura Kuiper, dezvăluită cu sonda New Horizons

Publicat: 22.02.2024

S-ar putea să existe mai multe decât ne-am gândit în centura de resturi înghețate care înconjoară Sistemul Solar exterior. Care este surpriza din Centura Kuiper?

Care este surpriza din Centura Kuiper? Datele furnizate de sonda New Horizons a NASA în timp ce navighează prin Centura Kuiper sugerează niveluri neașteptate de particule acolo unde praful ar trebui să se subțieze, indicând că acest câmp în formă de gogoașă se extinde semnificativ mai departe de Soare decât sugerează estimările anterioare.

Acesta este cel mai recent element dintr-un corp de dovezi care arată că înțelegerea noastră asupra Sistemului Solar exterior este incompletă, dar acest lucru ne-ar putea ajuta să înțelegem mai bine sistemul nostru planetar și pe altele din galaxie.

Iată surpriza din Centura Kuiper!

„Sonda New Horizons face primele măsurători directe ale prafului interplanetar mult dincolo de Neptun și Pluto, așa că fiecare observație ar putea duce la o descoperire”, spune fizicianul Alex Doner, de la Universitatea Colorado Boulder (SUA).

„Ideea că am fi detectat o Centură Kuiper extinsă, cu o întreagă populație nouă de obiecte care se ciocnesc și produc mai mult praf, oferă încă o pistă în rezolvarea misterelor celor mai îndepărtate regiuni ale Sistemului Solar”, spune Doner, citat de Science Alert.

Centura Kuiper este caracterizată de o densitate ridicată de obiecte stâncoase și înghețate (înghețate din cauza distanței mari față de Soare și a temperaturilor foarte scăzute). Este plină de roci mari și planete pitice, și de o mulțime de obiecte pe care nu le putem vedea cu adevărat pentru că sunt relativ mici și acolo este foarte întuneric. Dar praful ne poate spune destul de multe despre ce anume se întâmplă.

Centura Kuiper era deja considerată destul de mare. Aceasta începe de la orbita lui Neptun, la aproximativ 30 de unități astronomice (AU) față de Soare, și se extinde spre exterior pe o distanță necunoscută. Cu toate acestea, se credea că regiunea internă principală se subțiază la aproximativ 50 de unități astronomice.

Misiunea sondei New Horizons

New Horizons este sonda NASA lansată pentru a explora Sistemul Solar exterior. Aceasta a vizitat Pluto, care orbitează Soarele la o distanță medie de 39 de unități astronomice, în 2015, și a continuat să se îndepărteze. În ianuarie 2019, a trecut pe lângă un obiect ciudat numit Arrokoth, care orbitează Soarele la o distanță medie de 44,6 unități astronomice.

Între aceste distanțe de 45 și 55 de unități astronomice, New Horizons a continuat să colecteze date, transmițându-le cu asiduitate înapoi pe Pământ. Ce a descoperit? Instrumentul Venetia Burney Student Dust Counter (SDC) al sondei detectează mult mai mult praf decât se așteptau oamenii de știință să găsească la acea distanță.

O densitate mare de praf înseamnă că trebuie fie să se producă praf suplimentar, fie forțele radiative solare împing neașteptat de mult praf din regiunile mai dense în acea zonă.

Sursa cea mai probabilă a oricărui praf suplimentar ar fi interacțiunile dintre obiectele mai mari, coliziuni, de exemplu. Asta înseamnă că trebuie să existe suficiente roci înghețate acolo astfel încât acestea să se ciocnească cu o frecvență relativ mare.

Surpriza din Centura Kuiper ar putea fi urmată de altele

Observațiile mai recente ale telescoapelor au început să sugereze că regiunea internă principală a Centurii Kuiper s-ar putea întinde până la 80 de unități astronomice, ceea ce înseamnă că descoperirea este în concordanță cu indiciile că Centura Kuiper ar putea fi mai mare decât ne așteptam.

În prezent, New Horizons este la peste 58 de unități astronomice față de Soare. Sonda este acum în cea de-a doua misiune extinsă, operând dincolo de așteptările inițiale și continuă să trimită date pe Terra. Oamenii de știință speră că sonda va rezista cel puțin până la 100 de unități astronomice, și poate, dacă suntem norocoși, până la marginea Sistemului Solar, dincolo de 120 de unități astronomice.

„Aceste rezultate științifice noi de la New Horizons pot fi prima dată când o navă spațială a descoperit o nouă populație de corpuri în Sistemul Solar. Abia aștept să văd cât de departe se extind aceste niveluri ridicate de praf în Centura Kuiper”, spune astronomul Alan Stern, investigator principal în cadrul misiunii New Horizons la Southwest Research Institute (SUA).

Descoperirea a fost publicată în The Astrophysical Journal Letters.

„Vânătorul de extratereștri” de la Harvard a prezentat noi dovezi

Test de cultură generală. Care este cea mai mare stea din Univers?

Universul nostru se unește cu alte universuri mai tinere, ceea ce-l face să se extindă, sugerează un nou studiu teoretic

Lumini ciudate și verzi, observate pe planeta Venus. Ce ar putea fi?