Home » Știință » Sfârșit de misiune pentru Odysseus, prima navă spațială trimisă de SUA pe Lună după mai bine de 50 de ani

Credit foto: AFP/INTUITIVE MACHINES/Profimedia
Publicat: 27.02.2024

Sonda privată Odysseus este așteptată să înceteze operațiunile marți, 27 februarie a.c., misiunea sfârșindu-se la doar câteva zile de la aselenizarea din 23 februarie.

Intuitive Machines, compania care a construit și a manevrat nava spațială, a transmis că va continua să extragă informații până când lumina Soarelui nu va mai lumina panourile solare ale sondei.

Odysseus este prima navă spațială americană care a ajuns pe Lună după mai bine de 50 de ani, având la bord mai multe experimente NASA, principalul sponsor al misiunii. Totuși, aselenizarea s-a produs prea rapid, iar unul dintre cele șase picioare ale navei a fost avariat, astfel că Odysseus a rămas așezată pe o parte, potrivit NPR.

Odysseus a aselenizat într-un crater cu o inclinație de 12 grade

Imaginile surprinse cu instrumentul Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) de la NASA arată că Odysseus a aselenizat la aproximativ 1,5 kilometri depărtare de ținta inițială, în apropiere de craterul Malapert A, la doar 300 de kilometri de polul sudic al Lunii.

Potrivit NASA, sonda a ajuns într-un mic crater cu o inclinație de 12 grade. Este cea mai mică distanță la care a ajuns vreodată o navă spațială de polul sudic selenar, o regiune de mare interes în special pentru că cercetătorii cred că aici s-ar afla depozite vaste de apă înghețată.

NASA are de gând să trimită astronauți în regiune în următorii ani

NASA are de gând să trimită astronauți în regiune în următorii ani, iar astfel a plătit 118 de milioane de dolari către Intuitive Machines pentru a livra șase experimente pe suprafața Lunii. Au mai fost și alte obiecte la bord, printre care o capsulă a timpului ce conține o arhivă digitalizată de muzică, fotografii și opere de artă, de la picturi de Rembrandt și Van Gogh, până la piese muzicale din repertoriul unor mari artiști precum Jimi Hendrix, Elvis Presley, Bob Marley și Janis Joplin, arată Consequence.net.

În loc să aselenizeze „în picioare”, sonda de 4,3 metri înălțime a ajuns pe o parte, astfel că este dificilă comunicarea cu Pământul. Unele antene au fost avariate, iar cele încă expuse au ajuns aproape de suprafață. Panourile solare au ajuns, de asemenea, mult mai aproape de suprafață decât era așteptat, astfel că situația nu este tocmai ideală. Chiar și în cel mai bun scenariu, sonda Odysseus era așteptată să opereze între 7 și 10 zile pe suprafața Lunii înainte ca noaptea selenară să o învăluie în frig și întuneric.

12 astronauți Apollo au pășit pe Lună între anii 1969 și 1972

Începând cu anii 1960, doar Statele Unite ale Americii, Rusia, China, India și Japonia au efectuat cu succes aselenizări, iar SUA au reușit să o facă și cu echipaje. O sondă a Japoniei a ajuns, de asemenea, într-o poziție mai puțin fericită pe Lună, în ianuarie a.c.

În ciuda aselenizării în pantă, Intuitive Machines a devenit prima companie privată care s-a alăturat unui grup exclusivist. O altă companie americană, Astrobotic Technology, a încercat să facă același lucru cu doar câteva săptămâni înainte, dar nu a mai ajuns pe Lună din cauza unei scurgeri de combustibil.

12 astronauți Apollo au pășit pe Lună între anii 1969 și 1972. Deși NASA a mai trimis un satelit sau doi în jurul Lunii, SUA nu au mai lansat o misiune pe Lună de atunci și până acum.

Atât Intuitive Machines, cât și Astrobotic au semnat contracte cu NASA pentru mai multe aselenizări.

Revenire spectaculoasă pentru sonda SLIM, trimisă de japonezi pe Lună