Home » Știință » De ce vor cercetătorii americani „să usuce” stratosfera Pământului?

De ce vor cercetătorii americani „să usuce” stratosfera Pământului?

Foto: Shutterstock
Publicat: 03.03.2024

Un grup de oameni de știință guvernamentali propune o strategie de uscare a stratosferei Pământului pentru a ajuta la răcirea planetei, recunoscând în același timp că metoda ar avea doar un impact limitat.

Prin intermediul unui comunicat de presă, Administrația Națională Oceanică și Atmosferică (NOAA) din SUA a explicat că strategia, dacă ar fi implementată, ar funcționa într-o anumită măsură deoarece vaporii de apă sunt cel mai abundent gaz cu efect de seră din atmosfera noastră. Deshidratarea sa ar putea răci atmosfera și contracara efectele dăunătoare de încălzire ale dioxidului de carbon.

Denumită „deshidratare intenționată a stratosferei” (DIS), această abordare, propusă de cercetătorii NOAA de la Laboratorul de Științe Chimice al agenției din Boulder, Colorado, implică „însămânțarea” în cele mai umede părți ale stratosferei cu particule minuscule de „nuclee de gheață” pentru a crește formarea gheții care apoi ar cădea la sol în stilul grindinei.

Folosind aeronave la altitudini extrem de mari, aceste particule de gheață par să funcționeze asemănător altor eforturi de însămânțare a norilor, cu excepția faptului că oamenii de știință sunt mai interesați să absoarbă apa decât să provoace ploaia, scrie Futurism.

Este uscarea stratosferei o opțiune viabilă în lupta cu schimbările climatice?

Într-un nou studiu, publicat în revista Science Advances, oamenii de știință de la NOAA explică faptul că „țintirea doar unei mici fracțiuni dintre particulele de aer din regiune ar fi suficientă pentru a obține o îndepărtare semnificativă a apei”, ceea ce înseamnă că nu ar fi nevoie de o mulțime de eforturi de însămânțare cu gheață pentru a obține efectul dorit.

Cercetătorii au identificat punctul rece al Pacificului de Vest, o regiune atmosferică aproximativ de mărimea Australiei, ca fiind atât cea mai umedă, cât și cea mai rece parte a stratosferei și, prin urmare, cea mai potrivită pentru uscarea stratosferei.

„În ceea ce privește eficacitatea, punctul rece al Pacificului de Vest este punctul ideal. De aceea ne-am concentrat pe acesta”, a declarat fizicianul Joshua Schwarz, de la NOAA.

Deși ideea este cu siguranță intrigantă, este departe de a fi o metodă utilizabilă pentru combaterea schimbărilor climatice, mai ales pentru că, după cum a declarat cercetătorul pentru USA Today, „nu avem un plan sau tehnologia necesară pentru a face acest lucru”.

Tehnologia necesară pentru a face acest lucru

În același interviu, Schwarz a clarificat, de asemenea, că acest lucru nu ar afecta dioxidul de carbon din atmosferă, iar efectele de răcire ale DIS ar reprezenta „doar o schimbare foarte mică în cealaltă direcție”.

Într-adevăr, la începutul comunicatului NOAA, agenția menționează că deshidratarea stratosferei ar ajuta la răcirea planetei „doar într-o mică măsură”.

În mod clar, acest lucru nu se întâmplă acum pentru că tehnologia nu este încă disponibilă și, în cele din urmă, după cum a spus Schwarz, cercetarea DIS și a altor metode similare „ajută la deosebirea dintre posibil și imposibil”.

Schimbarea climatică este într-adevăr suficient de importantă încât mintea umanității să exploreze fiecare opțiune posibilă.

Oamenii de știință au identificat cauza principală pentru criza climatică