Home » Știință » Cine s-ar fi gândit: Pericolul ascuns al cărucioarelor de cumpărături

Cine s-ar fi gândit: Pericolul ascuns al cărucioarelor de cumpărături

Publicat: 12.09.2025

Cărucioarele de cumpărături abandonate, împinse în tufișuri, aruncate în râuri sau lăsate pe străzile orașelor au devenit adevărate simboluri ale poluării și risipei, iar un nou studiu arată pericolul ascuns în cărucioarele de cumpărături.

Cercetătorii avertizează cu privire la pericolul ascuns în cărucioarele de cumpărături. Cercetarea a fost realizată în Marea Britanie, unde anual aproximativ 520.000 de cărucioare de cumpărături sunt părăsite. Recuperarea, repararea sau înlocuirea lor vine la pachet cu un cost de mediu considerabil.

„Mii de cărucioare de cumpărături sunt raportate ca fiind abandonate în fiecare an în Regatul Unit. Dacă multiplici amprenta de carbon a recuperării fiecăruia, rezultatul devine semnificativ și îngrijorător”, explică inginerul în știința materialelor Neill Raath, de la Universitatea din Warwick. Raath și colegul său, Darren Hughes, au calculat că motorina necesară pentru a strânge toate aceste cărucioare cu ajutorul dubei produce 343 de tone de dioxid de carbon, echivalentul emisiilor generate de 80 de mașini pe benzină într-un an.

Care este pericolul ascuns în cărucioarele de cumpărături?

Dacă doar 10% dintre cele jumătate de milion de cărucioare ar avea nevoie și de recondiționare prin aplicarea unui strat de zinc, pentru a preveni coroziunea, emisiile aproape s-ar dubla. Totuși, recuperarea și recondiționarea reduc masiv costul de mediu al înlocuirii unui cărucior, cu până la 92-99%. Cercetătorii au analizat o zonă suburbană din orașul Coventry, calculând impactul asupra mediului pe întreaga durată de viață a fiecărui cărucior. Acolo se recuperează în jur de 30 de cărucioare pe săptămână, iar aproximativ 100 pe an necesită recondiționare, scrie Science Alert.

Conform studiului, fabricarea unui singur cărucior generează o amprentă echivalentă cu 65,14 kg CO2, colectarea și returnarea lui înseamnă 0,69 kg CO2, iar transportul și recondiționarea se ridică la 5,50 kg CO2.

„Am descoperit că un cărucior ar trebui colectat de 93 de ori cu o dubă pe motorină pentru a egala impactul asupra mediului al fabricării unuia nou”, spune Raath.

Deși recuperarea și repararea sunt soluții ecologice evidente, cea mai bună opțiune rămâne ca aceste cărucioare să fie pur și simplu returnate la locul lor, un detaliu de care ar trebui să ținem cont la următoarea sesiune de cumpărături.

Cum ar putea fi combătut acest comportament?

Problema nu este exclusiv britanică: studiul citează rapoarte similare din Australia și Africa de Sud privind consecințele cărucioarelor abandonate.

Iar calculele privind dioxidul de carbon sunt doar vârful aisbergului: cărucioarele părăsite reprezintă un pericol pentru pietoni și șoferi, poluează cursurile de apă și transformă spațiile publice în zone inestetice.

Cercetătorii propun măsuri suplimentare pentru reducerea fenomenului, de la folosirea mai frecventă a camerelor de supraveghere până la bariere fizice, dar și cercetări viitoare pentru descoperirea unor materiale și procese mai prietenoase cu mediul.

„Chiar dacă e puțin probabil să eliminăm complet problema, sperăm ca, data viitoare când oamenii văd un cărucior uitat într-o alee sau într-un parc, să se gândească la impactul asupra mediului al unui astfel de gest”, adaugă Raath.

Studiul a fost publicat în revista Sustainability.

Vă recomandăm să citiți și:

Ce a descoperit un submersibil care explora cratere gigantice pe fundul Pacificului?

Geologia care susține munții Himalaya este încă un mister pentru oamenii de știință

Porțiuni uriașe din fundul mării sunt în mod misterios „răsturnate”, au descoperit oamenii de știință

O falie ascunsă sub Canada ar putea declanșa un cutremur masiv după 12.000 de ani de liniște

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit