Prima pagină Stiinta

Podul Rion-Antirion

07.31.2007 | ● Vizualizări: 3725

In luna august, torta olimpica va traversa golful Corint, ocazie cu care se va declara deschisa cea de-a XXVIII-a editie a Jocurilor Olimpice. Traseul include si parcurgerea podului Rion-Antirion.

Cu o lungime ce depaseste doi kilometri, podul face legatura intre peninsula Peloponez si Grecia continentala, unind malul de nord al raului Antirion cu malul de sud al fratelui sau, Rion. Zona este cunoscuta pentru puternicele miscari de placi tectonice, care, uneori, pot avea amplitudinea de 2 metri, si pentru rafalele de vant cu viteze de peste 150 km/h. Dupa 1965, noua seisme au fost inregistrate in aceasta regiune.

Cu toate acestea, in 1991, a fost propus proiectul construirii giganticului pod, care va fi traversat zilnic de 11.000 de vehicule. Conceput pentru a rezista unor seisme de gradul 7 pe scara Richter, edificiul este realizat cu o tehnologie ultraavansata.

O premiera o repre­zinta modalitatea de constructie: capetele podului sunt asezate direct pe pamant, fiind izolate de acesta printr-un sistem de paturi absorbante, care vor capta vibratiile in momentul miscarii placilor tectonice. In cazul unui cutremur puternic, bazele de metal moale care compun aceste paturi se rup si pun structura pe un dispozitiv de amortizare.

De asemenea, podul este racordat la fiecare stalp prin patru amortizoare care absorb vibratiile seismice si stabilizeaza lucrarea. Constructia a durat cinci ani si a necesitat 250.000 m3 de beton si 17.200 tone de structuri metalice, iar costurile s-au ridicat la 771 de milioane de euro.

Podul este stabilizat prin patru piloni, masoara 227 de metri inaltime, iar sistemul de suspensie este compus din 368 de cabluri. Daca adaugam la lungimea podului (2.252 m) lungimea celor doua viaducte de acces, podul Rion-Antirion masoara 2.883 metri. Acest fapt ii confera supletea necesara pentru a suporta consecintele oricarui accident sau catastrofe.

Rezistenta sa este uluitoare, podul putand face fata coliziunii cu un petrolier de 180.000 de tone, la o viteza de 30 km/h. Proiectul a fost finantat de Banca Europeana pentru Investitii si de guvernul grec. Podul Rion-Antirion concureaza viaductul Ventabren din Franta (1.730 m), podul Vasco de Gama din Portugalia (17.185 m) sau podul Akashi din Japonia (3.800 m).

Foto: Gefyra, Hepta, Mediafax, Nissan, Guliver, Galt, Rinspeed