Prima pagină Stiinta

Bugatti Veyron

Andrei Craciun 08.23.2007 | ● Vizualizări: 453
Bugatti Veyron     Bugatti Veyron + zoom
Galerie foto (1)

A fost odata ca niciodata, ca de n-ar fi fost nu s-ar fi povestit, o masina care ii provoca ameteli teribile oricui se gandea la ea. Pentru ca tot ce se spunea despre masina respectiva parea complet rupt de realitate si aproape imposibil de crezut. Ce pacat ca au fost atat de putini cei care au vazut-o cu ochii lor

Cam asa ar suna inceputul povestii care il are ca personaj pe Veyron. Dar noi stim astazi ca nu avem de-a face cu un basm, desi, doar cu putin timp in urma, masina de 1.001 cai-putere nu era mai reala decat personajele din 1001 de nopti. Dar, intr-o lume in care visele devin cu usurinta realitate, masina aceasta a devenit palpabila.

Peste un milion de euro…

La ce lume ma refer? La cea a multimilionarilor, desigur. Pentru ca trebuie sa stai pe o gramada de bani ca sa te numeri printre fericitii ei posesori. Si trebuie sa fii si un pic nebun ca sa investesti peste un milion de euro intr-o masina. Da, ati vazut bine! Exista si cateva optionale, de pilda diamante, care pot decora ceasurile de bord, caz in care suma trebuie suplimentata substantial. Stiu ca cifrele sunt „de speriat”, dar nu e cazul sa cedati asa de repede, pentru ca abia acum incep lucrurile cu adevarat importante.

…si 400 de km pe ora
Bolidul parcurge prima suta de metri in doar trei secunde, iar primele trei sute – in paisprezece! Viteza maxima depaseste 400 km/h. Acest fapt este insa aproape gratuit, pentru ca, in afara unui lac de sare din Statele Unite, care ar prafui inutil pretioasa bijuterie, nu ai unde sa atingi o asemenea viteza. Si apoi, la 400 km/h, cum sa te mai vada cineva din afara? O concluzie rationala ar fi aceea ca ai cam platit milionul degeaba, dar ce barbat gandeste rational cand vine vorba de supermasini? Eu, in nici un caz. Asa ca privesc Veyron-ul ca pe o incredibila realizare. Pentru ca, o data cu el, a prins aripi una dintre marcile de legenda din istoria automobilului, ale carei produse au fost luate mereu drept etalon in materie de rafinament, fiabilitate si calitate. Meritul ii revine tot grupului Volkswagen, responsabil in egala masura de revigorarea Lamborghini si Bentley.

Grozava, dar un pic cam grea

Dupa o serie de concepte spectaculoase, a sosit si lansarea oficiala, care, cum era de asteptat, a uimit pe toata lumea. Masina are un aspect izbitor, pe langa liniile futuriste figurand si cateva tuse care amintesc de modelele de acum sapte decenii. Potrivit reprezentantilor grupului, toate detaliile se apropie de perfectiune si aproape nimic nu a fost lasat la voia intamplarii. Singura „scapare” a inginerilor a fost, poate, depasirea cu 130 de kilograme a masei totale urmarite. Aceasta ar fi trebuit sa fie de 1.600 de kilograme, obiectiv ce s-a dovedit imposibil de atins, cu toate ca la constructia vehiculului s-au folosit numai materiale high-tech.
Propulsorul este si el o adevarata opera de arta. E vorba despre un motor de opt litri, cu saisprezece cilindri, care respecta arhitectura in W, deja incetatenita la Volkswagen. Puterea enorma are ca sursa suplimentara patru turbocompresoare, cuplul de 1.250 Nm fiind disponibil pe o plaja larga de turatii. Cutia de viteze are sapte rapoarte si permite schimbarea acestora in mai putin de 0,2 secunde, tractiunea facandu-se pe toate cele patru roti. Anvelopele au fost special concepute de Michelin pentru a rezista vitezei extraordinare, fiind echipate si cu un sistem ce permite reglarea presiunii in timpul mersului.

La anul, in aprilie
Concentrarea deosebita pe care o solicita o masina cu asemenea performante a impus instalarea la bordul ei a unui sistem de comunicatii intre sofer si pasager similar celor folosite in competitii. Totusi, nu-mi imaginez un reprezentant al vreunei familii regale din Europa occidentala comunicand in casti cu sotul/sotia, in timp ce se deplaseaza la un bal de binefacere. Insa, cu prilejul lansarii de la Monte Carlo, s-a precizat ca exista deja o lista de precomenzi, livrarile urmand sa inceapa in luna aprilie a anului viitor. Va ispiteste ideea?

Foto: Bugatti

FACTS
Date tehnice

Dimensiuni
Inaltime - 1,206 m
Lungime - 4,380 m
Latime - 1,994 m
Greutate - 1,730 t
Jante - 20 inci – fata-spate
Anvelope - 265/30/20 – fata, 335/30/20 – spate
Frane - discuri ventilate
Motorizare
Motor - W16, turbo
Cilindree - 7.993 cm3
Putere - 1.001/6.000 CP/rpm
Cuplu - 1.250/2.200-5.500 Nm/rpm
Tractiune - integrala
Cutie de viteze - secventiala, 7 rapoarte
Acceleratie - 0-100 km/h 2,9 sec
Viteza max. - 406 km/h
Pret aprox. - 1.100.000 euro
 
Tag-uri: Bugatti | Veyron

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI