Home » Timp Liber » Călătorind prin Europa cu „amperajul” la maximum

Călătorind prin Europa cu „amperajul” la maximum

Publicat: 08.04.2012
În vara acestui an, piaţa auto din România se va îmbogăţi cu o nouă prezenţă, una care prefigurează transportul viitorului: Opel Ampera Mulţi dintre noi suntem tineri – sau, în cel mai rău caz, „încă” tineri :) - aşa că vom apuca, foarte probabil, epoca în care maşinile electrice vor domina şoselele, iar automobilele care funcţionează doar pe benzină sau motorină vor fi trecut în categoria „maşini retro”. Nu strică să aflăm de pe acum câte ceva despre aceste mijloace de transport „altfel”, care încep deja să ne schimbe viaţa.

În aşteptarea momentului din vara anului 2012, când va intra pe piaţa românească de automobile, noul Opel Ampera – prima maşină electrică de serie Opel – şi-a făcut debutul în mica lume a jurnaliştilor auto din România în anul 2011, când a fost prezentată la un workshop Ampera organizat în cadrul Universităţii Politehnice Bucureşti.

O prelegere explicativă despre viitor şi despre necesitatea trecerii de la maşinile cu propulsie bazată pe petrol la cele cu propulsie neconvenţională, un curs de bază despre maşinile electrice şi un test-drive cu maşina prezentată i-au familiarizat pe participanţi atât cu maşina, cât şi cu câteva concepte teoretice indispensabile înţelegerii locului pe care îl vor avea aceste automobile în lumea de mâine.

Detaliile tehnice legate de construcţia maşinii au importanţa lor, dar nu mai puţin importante sunt aspectele legate de posibilităţile de alimentare – benzinării sunt peste tot în Europa, dar cu staţiile de încărcare pentru maşinile electrice cum stăm? -, deoarece şi de ele depinde, în mod esenţial, experienţa oferită de o călătorie cu o maşină electrică.

Aşadar, iată provocarea: cum te descurci cu un Opel Ampera într-un tur prin Europa? E uşor? E greu? E distractiv sau e stresant? Autonomia extinsă, una dintre cele mai impresionante trăsături ale noului Opel Ampera (500 km, mult mai mult decât orice maşină electrică de serie actuală), elimină în bună măsură stresul generat de teama de a rămâne în pană de combustibil între două puncte de alimentare; o călătorie prin Europa cu această maşină are, aşadar, şanse să fie mai degrabă agreabilă. Dar să nu facem speculaţii: citiţi, mai bine, mărturia colegilor noştri de la ProMotor, care au făcut deja o asemenea călătorie, din Germania până în România.

Dar asta reprezintă doar jumătate din distracţie experiment: urmează episodul 2 – întoarcerea în Germania, cu acelaşi Opel Ampera, trecând prin câteva mari (şi frumoase) oraşe europene şi vizitând, în drum, câteva dintre atracţiile lor, pentru a afla cam cât de plăcut ar fi pentru un turist să exploreze Bătrânul Continent la volanul unui Opel Ampera.

Budapesta

Palatul Regal

Poate fi o primă „staţie” într-o călătorie culturală prin capitala ungară, un prim contact cu atracţiile budapestane din sfera artei şi a arhitecturii şi punct de plecare spre alte câteva obiective de interes, aflate în apropiere. O buna parte a palatului (sau Castelului, mai des aşa i se zice) găzduieşte Galeria Naţionala, cu marea sa colecţie de pictură maghiară; în subteranele sale se întinde un labirint (vizitarea lui ar fi poate mai tentantă pentru copii decât pentru oamenii mari), iar din acelaşi complex fac parte Bastionul Pescarilor, de unde se vede oraşul aşternut dedesubt (Castelul aflându-se pe o colină, Dealul Castelului) şi biserica Mátyás, o impunătoare construcţie începută în secolul al XIII-lea şi care a trecut prin multe la viaţa ei (extinderi şi alte modificări, până şi o transformare în moschee în timpul stăpânirii turceşti; apoi o retransformare în biserică catolică, eveniment marcat prin ornamentarea cu fastuoase decoraţii baroce), fapt vizibil în amestecul de stiluri care o caracterizează.

Clădirea Parlamentului

O splendidă clădire în stil neogotic, cu interioare somptuoase; pot fi admirate în cursul unor vizite în grup, sub îndrumarea unui ghid, asemenea vizite fiind gratuite pentru locuitorii ţărilor membre ale Uniunii Europene.

Podul cu Lanţuri

Podul cu Lanţuri – cel mai vechi (1840-1849) şi mai vestit dintre podurile budapestane de peste Dunăre, socotit, la vremea sa, unul dintre cele mai frumoase monumente de arhitectură industrială din Europa – a reprezentat primul pod permanent care a legat între ele cele doua oraşe, Buda şi Pesta, un moment important în evoluţia către actuala metropolă. De atunci, numărul punţilor peste Dunăre, în capitala ungară, a crescut la peste 10. O croazieră pe fluviu e prilejul ideal de a le admira. Şi, cu aceeaşi ocazie, pot fi admirate insulele; dintre ele, cea mai atrăgătoare e Margareta, cu parcurile ei – un loc plăcut pentru relaxare, în mijlocul fluviului şi totuşi pe uscat.

Citeşte şi: 10 atracţii ale oraşului Budapesta

Bratislava

Turnul Podului Nou (Nový Most)

De la cei 95 metri înălţime, turnul Podului Nou (Nový Most) dă cea mai frumoasă privelişte asupra Bratislavei şi îţi arată pe unde trebuie să te ducă paşii în oraşul în care tocmai ai intrat. Şi din Turnul Televiziunii poţi privi întregul peisaj urban, dar el se situează ceva mai departe de centru.

Castelul

Imediat ce şoseaua intră în zona veche, ea întâlneşte pe stânga un drum îngust şi în trepte, ce duce turistul spre intrarea în Castel prin Poarta Sigismund, al cărei acoperiş ascuţit se asemănă cu cele patru vârfuri roşiatice ale turnurilor clădirii în stil gotic. Pe lângă zidurile medievale, coroanele bogate ale copacilor creează umbră şi prevestesc frumuseţea parcului cu castani dimprejurul castelului.

Oraşul vechi

Dincolo de ţiglele culcate pe zidurile joase care împrejmuiesc parcul castelului, acoperişurile abrupte ale oraşului vechi se aglomerează peste străduţele oraşului. Printre crengi răsfirate, se vede Catedrala Sf. Martin, cu al ei turn ascuţit pe care a fost aşezată o replică aurită a coroanei Sf. Ştefan. Terminată în 1452, biserica a fost locul încoronării a 11 regi ai Ungariei şi a 8 regine, între anii 1563-1830, iar de importanţa acestor evenimente aminteşte tocmai mica bijuterie din vîrf.
Pornind din faţa Catedralei, traseul turistic urmează Str.Ventúrska Michalská, pe lângă Academia de Arte Frumoase, până sub bolta Porţii Sfântului Mihai, singura poartă medievală (secolul al XIV-lea) ce a rezistat timpului. În câţiva paşi, după ce ocoleşti Biserica Franciscană, cea mai veche din oraş (1297), ajungi în Piaţa Principală, Hlavné Námestie, centrul nobil al Bratislavei.

Citeşte şi: Bratislava cea plină de farmec

Viena

Palatul Schönbrunn

1.441 camere (!), un parc de 160 de hectare presărat cu zeci de statui, fântâni, sere şi construcţii ornamentale fanteziste, ca de pildă „Ruinele Romane”; o grădină botanică, 16 ha pe care se întinde cea mai veche, zice-se, grădină zoologică din lume (Tiergarten Schönbrunn, înfiinţată în 1752)… în total, o acumulare copleşitoare de splendoare barocă, înscrisă în 1996 pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO şi care face din acest palat, emblemă a grandorii dinastiei habsburgice, unul dintre cele mai minunate edificii ale lumii.

Stephansdom

Catedrala Sf. Ştefan (Stephansdom) este numită, familiar, de către vienezi, Steffl (diminutiv de la Stephan), în ciuda faptului că este cea mai importantă şi grandioasă construcţie religioasă din capitala Austriei şi unul dintre cele mai impozante lăcaşe de cult ale continentului. (În acelaşi spirit familiar şi glumeţ, vienezii numesc una dintre sculpturile acestei catedrale „Cristosul pe care-l dor dinţii”, din cauza expresiei chinuite de pe chipul său.) Dar sunt, bineînţeles, mândri de acest monument, măreţ aşa cum numai catedralele gotice ale Europei pot fi. Domul Sfântului Ştefan are şi o parte mai veche, începută în 1147, în stil romanic, dar cea mai mare parte este în stil gotic, cu dominantă verticală, avântat spre cer, atingând, în punctul său cel mai înalt, 136 de metri. Capele somptuos decorate, morminte şi catacombe, ferestre şi bolţi cu arcuri ogivale, statui şi icoane, un ceas solar şi 23 de clopote cu diferite glasuri contribuie, fiecare în felul său, la impresia de ansamblu lăsată de acest edificiu magnific.

Casa lui Mozart (Mozarthaus Vienna )

Este o clădire în care a trăit şi a creat, între anii 1784 şi 1787, cel mai iubit şi mai vestit fiu al Austriei, Wolfgang Amadeus Mozart. Născut la Salzburg (1756), el şi-a petrecut ultimii 10 ani ai vieţii (1781-1791) la Viena, unde a avut mai multe reşedinţe, dintre care doar această clădire – actuala Mozarthaus Vienna – s-a păstrat până azi. Construită în secolul al XVII-lea, reconstruită şi extinsă de mai multe ori de-a lungul vremii, a fost supusă recent unui proces amplu de renovare şi modernizare, cu prilejul sărbătoririi, în 2006, a 250 de ani de la naşterea compozitorului. Exponate istorice, informaţii despre viaţa şi muzica lui Mozart, instalaţii audio-vizuale şi o sală în care au loc elegante evenimente culturale sunt atracţiile de azi ale monumentului.

Mariahilferstrasse

Aceasta este, când vine vorba despre cumpărături în Viena, cea mai populară alegere: un bulevard lung, cu fel de fel de magazine – ale unor renumite branduri internaţionale, dar nu numai – care îi conferă farmecul diversităţii şi un aer cosmopolit. Partea interioară (Innere Mariahilferstrasse) este cea în care se găseşte cea mai mare concentraţie de magazine şi, bine deservită de o magistrală de metrou, este mereu însufleţită de prezenţa pasionaţilor de shopping. În luna decembrie, Mariahilferstrasse devine o zonă pietonală forfotind de agitaţia localnicilor şi a turiştilor, cuprinşi deopotrivă de febra cumpărăturilor.

Rathaus

Primaria Vienei este o impunătoare clădire în stil gotic, deşi a fost construită într-o perioadă (1872-1883) când vremurile de glorie ale goticului în arhitectura Europei trecuseră de mult. Oricum, falnicul edificiu împodobeşte foarte plastic capitala, mai ales în combinaţie cu marele parc de vizavi, Rathauspark. În interiorul clădirii, săli somptuoase găzduiesc, printre altele, un restaurant istoric, tradiţional vienez, Wiener Rathauskeller, unde vizitatorii au prilejul să exploreze şi gustativ farmecul oraşului.

Citeşte şi: Viena – „The Land of Christmas”

Salzburg

Hohensalzburg

O fortăreaţă masivă ce domină vizual oraşul, castelul Hohensalzburg se înalţă la 122 de metri deasupra râului Salzach. Fosta reşedinţă a prinţului-episcop ce conducea în trecut Salzburgul reprezintă astăzi unul dintre cele mai mari castele medievale din Europa.

Hohensalzburg măsoară 250 de metri în lungime şi 150 de metri în lăţime. Masiva construcţie a început în anul 1077, fiind încheiată câteva secole mai târziu, în 1681. Timp de secole, castelul a fost reşedinţa conducătorilor Salzburgului, iar eficienţa sa împotriva invadatorilor este demonstrată prin faptul că astăzi a rămas singurul castel de mari dimensiuni ce s-a menţinut în forma sa completă.
În interiorul său pot fi vizitate apartamentele în care trăiau pe vremuri prinţii şi membrii curţii şi în care se găsesc numeroase opere de artă şi obiecte ce datează de peste cinci secole. Pasionaţii de istorie vor putea admira colecţii ce cuprind arme, instrumente de tortură, artă medievală şi numeroase documente rare. Chiar dacă nu sunteţi pasionaţi de istorie, Hohensalzburg merită vizitat, panorama pe care o oferă asupra oraşului fiind de neegalat.


Salzburger Dom

Domul din Salzburg datează din 1628, fiind opera arhitectului italian Santino Solari. Mulţi critici consideră Domul a fi cea mai frumoasă clădire în stil renascentist din toate ţările germanice, catedrala impresionând prin faţada de marmură şi prin cele două turnuri simetrice. Afectată de bombardamente în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, catedrala a fost refăcută în 1959. Astăzi este cunoscută în întreaga lume nu doar pentru arhitectura de excepţie, ci şi pentru uluitoarea sa orgă, ce cuprinde 4.000 de tuburi.

În catedrală, printre alte numeroase comori, se găseşte şi vasul în care a fost botezat Amadeus Mozart, simbolul oraşului.

Mozart Residenz

Clădirea în care Wolfgang Amadeus Mozart a trăit între 1773 şi 1781 a fost deschisă publicului în 1996, devenind cel de-al doilea muzeu din Salzburg dedicat celui mai cunoscut personaj al oraşului.
Fosta reşedinţă a lui Mozart a fost distrusă în mare parte în cel de-al Doilea Război Mondial, fiind apoi reconstruită cu acurateţe. În cele 8 camere ale clădirii se regăsesc numeroase documente originale şi alte obiecte personale ale familiei, ce oferă o imagine asupra vieţii pe care Mozart a dus-o aici înainte să părăsească Salzburgul pentru Viena.

Cei ce vizitează Mozart Residenz vor avea şansa să înţeleagă mediul social al epocii în care a trăit compozitorul şi vor putea admira pianul original folosit de acesta. În cadrul muzeului se găsesc şi diferite expoziţii tematice, subiectele abordate variind de la „femeile din viaţa lui Mozart” până la „călătoriile familiei Mozart”, toate acestea oferind o perspectivă de ansamblu asupra vieţii celui mai apreciat compozitor al tuturor timpurilor.

Citeşte şi: Târgul de Crăciun de la Salzburg în imagini

München

Marienplatz

Marienplatz este principala piaţă a München-ului încă din 1158. În centrul acestei pieţe se găseşte punctul de reper al fiecărui münchenez şi totodată monumentul ce dă numele pieţei: statuia aurită a Fecioarei Maria (Mariensäule). Dacă în trecut piaţa se umplea cu comercianţi şi cu diverşi luptători ce participau la turniruri, astăzi ea reprezintă un important punct de atracţie pentru turiştii ce vor să descopere sufletul oraşului bavarez.

În partea de nord a pieţei se află o construcţie superbă, realizată între 1867 şi 1908 în stil neo-gotic: Neues Rathaus (Noua Primărie). Clădirea bogat ornamentată a fost ridicată pentru a ilustra puterea de care oraşul se bucura în acea perioadă. Primăria este celebră pentru ceasul mecanic, intitulat Glockenspiel, ce aduce în fiecare zi numeroşi turişti în faţa primăriei. Motivul? La anumite ore, un mecanism complex pune în scenă o poveste din secolul al XVI-lea, zeci de figurine ţesând un fir narativ ce are mereu acelaşi sfârşit: cavalerul bavarez îşi înfrânge adversarul. Povestea este inspirată din luptele reale ce aveau loc în piaţă. Inaugurat în 1908, Glockenspiel continuă să impresioneze şi la mai bine de un secol distanţă.

Allianz Arena

Stadionul inaugurat în 2005 este mândria fanilor bavarezi, indiferent dacă aceştia susţin pe Bayern München sau pe TSV 1860 München. Ambele echipe îşi dispută meciurile de pe teren propriu pe Allianz Arena, recunoscut ca fiind unul dintre cele mai frumoase stadioane din lume. În acest an, arena va găzdui finala celei mai importante competiţii intercluburi din Europa: UEFA Champions League.
Stadionul a fost proiectat într-un mod foarte ingenios, fiind acoperit integral cu panouri ce îşi pot schimba culoarea în funcţie de echipa care joacă. De aceea, stadionul are o identitate vizuală distinctă pentru fiecare echipă: este aprins în roşu când echipa gazdă este Bayern München, în albastru când 1860 München îşi dispută meciurile de acasă, iar când arena găzduieşte echipa naţională a Germaniei, exteriorul său este luminat în alb, la fel ca tricourile purtate de membrii naţionalei.
Arhitectura unică a transformat Allianz Arena într-un simbol al oraşului, recunoscut oriunde în lume.

Leopoldstrasse

Renumita Leopoldstrasse, aflată în boemul cartier Schwabing, este o stradă populară atât în rândul turiştilor, cât şi al localnicilor. Numeroasele cafenele şi restaurante ce pigmentează strada găzduiesc studenţi, artişti şi călători care vor să savureze atmosfera plină de viaţă ce caracterizează această zonă. Seara, în zilele calde, Leopoldstrasse devine locul ideal pentru o promenadă. Tot aici, în zilele de weekend, aveţi şansa de a participa la un târg tradiţional în care artişti, studenţi şi numeroase alte persoane pun spre vânzare obiecte de o varietate extraordinară.

Stuttgart

Stiftskirche

Este o veche biserică din Stuttgart, capitala provinciei germane Baden-Württemberg. Este cel mai important lăcaş de cult al Bisericii Evanghelice-Luterane din întreaga provincie.
Clădirea, astăzi monument istoric, nu doar lăcaş de cult, păstrează urmele unei mici biserici romanice, datând din secolele X-XI. În anul 1240, cele două turnuri în stil romanic ale bisericii au fost ridicate de către conţii de Württemberg. După ce biserica a fost preluată de către luterani în urma adoptării Reformei Protestante în Württemberg, în anul 1543, toate picturile şi altarele originale au fost înlăturate.
La sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial, biserica a fost grav avariată în urma raidurilor aeriene ale aliaţilor, din anul 1944, raiduri care au devastat întregul Stuttgart.
După anul 1950, biserica a fost restaurată, cu toate că nu s-au putut respecta toate detaliile de ordin istoric. Cele mai importante lucrări de restaurare au avut loc între anii 1999-2003.

Gara Centrală din Stuttgart

Stuttgart Hauptbahnhof, cum o denumesc localnicii, nu este doar unul dintre cele mai importante noduri feroviare din Germania, ci şi se numără şi printre cele mai mari gări din Europa. Este cea mai mare gară regională pentru trenurile care au curse pe distanţe lungi, fiind şi nod principal al reţelelor S-Bahn şi Stuttgart Stadtbahn, reţeaua de vehicule pe şine care deservesc zona metropolitană Stuttgart. Dar, dincolo de importanţa ei în sistemul de transporturi, Gara Centrală din Stuttgart este un impresionant monument de arhitectură, atât de impresionant încât în 2009 a fost nominalizată pentru includerea pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.
Construită între anii 1914-1928, după planurile arhitectului Paul Bonanz, şi localizată la capătul nord-estic al Königstrasse, pricipala arteră pietonală a oraşului, gara este celebră pentru turnul său de 12 etaje, ornat cu emblema rotitoare şi luminată pe timpul nopţii a concernului auto Mercedes-Benz.
Gara se află în centrul unei controverse aprinse (care a provocat şi proteste de stradă), legată de un proiect de modernizare care presupunea demolarea parţială a acestui monument, pe care cetăţenii din Stuttgart îl consideră drept un important reper arhitectonic şi cultural al oraşului.

Neues Schloss

„Palatul Nou” este o clădire impunătoare, situată în partea de sud a Schlossplatz, Piaţa Centrală a oraşului Stuttgart. Palatul ridicat în stil baroc a servit, în perioadele 1746-1797 şi 1805-1807, drept reşedinţă a conducătorilor regatului Württemberg. Neue Schloss a fost distrus aproape în totalitate de bombardamentele Aliaţilor din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fiind reconstruit complet între anii 1958-1964. Astăzi, somptuosul edificiu este sediul a două ministere – cel al Finaţelor şi cel al Educaţiei. Totuşi, clădirea poate fi vizitată de către public, în baza unor programări speciale.

Frankfurt am Main

Römerberg

Cea mai frumoasă piaţă din Altstadt (centrul vechi al oraşului Frankfurt), Römerberg este, pentru mulţi turişti, primul lor popas pe traseul care duce spre centrul oraşului. Încă din secolul al XII-lea, Römerberg a găzduit mari târguri unde poposeau călători şi comercianţi veniţi aici chiar din Italia şi Franţa. Astăzi, aici este găzduit prestigiosul Târg Internaţional de Carte de la Frankfurt. Römerberg a fost, din cele mai vechi timpuri ale sale, un loc important pentru festivităţi şi sărbători, cele mai importante fiind prilejuite de încoronările împăraţilor Sfântului Imperiu Roman de Neam Germanic. Acestea aveau loc în edificiul numit Römer, care adăpostea, în Evul Mediu, primăria oraşului. Pe partea opusă a pieţei, farmecul ansamblului este întregit de un şir de şase clădiri cu faţade ornate cu un model iscusit de grinzi de lemn, într-un stil specific secolului al XV-lea şi al XVI-lea.
Construcţiile care înconjurau Römerberg au fost distruse în timpul bombardamentelor din cel de-al Doilea Război Mondial, fiind ulterior reconstruite cu migală, redându-li-se farmecul originar.

Vechea Operă (Alte Oper)

Este un impresionat lăcaş al artelor şi, deopotrivă, obiectiv turistic de prim rang din Frankfurt. Clădirea operei a fost inaugurată în anul 1880. Multe piese celebre şi-au avut premiera aici; printre ele – Carmina Burana, de Carl Orf, în 1937. Alte Oper a fost ridicată după planurile arhitectului berlinez Richard Lucae, iar costurile iniţiale, care s-au ridicat la suma de 2 milioane mărci, au fost suportate în totalitate de către cetăţenii din Frankfurt. Ca multe alte clădiri de valoare din Germania, Alte Oper a fost distrusă aproape total de bombardamentele Aliaţilor, rămânând în picioare doar porţiuni din faţadă. Restaurarea completă a costat circa 160 milioane mărci germane; şi de această dată, o parte din sumă a fost adunată prin subscripţie publică, cu contribuţia locuitorilor oraşului. Alte Oper a fost redeschisă pe data de 28 august 1981, în acordurile Simfoniei nr. 8 de Gustav Mahler. Deoarece între timp fusese construită o nouă Operă, cea restaurată a primit destinaţia de sală de concerte.

Catedrala Imperială (Dom Sankt Bartholomäus)

Catedrala Imperială este principalul lăcaş de cult din Frankfurt, fiind construită între secolele XIV-XV pe fundaţia unei biserici mult mai vechi, datând din perioada regilor merovingieni (Evul Mediu timpuriu). Începând cu anul 1356, această catedrală de proporţii impresionante a fost destinată organizării unor evenimente importante, precum alegerea suveranilor Sfântului Imperiu Roman de Neam Germanic drept regi ai statelor germane şi încoronările aceloraşi împăraţi.
Dom Sankt Bartholomäus, cum o numesc cu mândrie germanii, este unul dintre cele mai puternice simboluri ale unităţii naţionale a Germaniei, mai ales începând din secolul al XIX-lea. În anul 1867, catedrala a fost distrusă de către un puternic incendiu, fiind reconstruită ulterior. Între octombrie 1943 – martie 1944, centrul vechi al Frankfurt-ului, cel mai mare ansamblu urban gotic din Europa Centrală, a fost devastat în urma a şase raiduri aeriene de bombardamente întreprinse de Aliaţi. Peste 1000 de clădiri istorice au fost distruse atunci. Catedrala Imperială a suferit şi ea avarii importante, interiorul său fiind complet ars. Impozantul edificiu, cu înălţimea de 95 metri, a fost însă reconstruit magistral începând în anii 1950.

Urmăreşte pagina de Facebook a ProMotor.ro pentru a afla informaţii de pe traseu.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase