Raiul cumparaturilor de lux

Publicat: 19.01.2007
La Londra, daca vrei sa faci cumparaturi si, apoi, sa iei masa in stil mare, prima optiune este intotdeauna magazinul de lux- dotat cu 26 de restaurante- al lui Mohamed Al Fayed, un egiptean care a dat noi dimensiuni conservatorismului si elegantei britanice. Cum e acolo ne spune Dan-Silviu Boerescu.

Magazinul total exista

Harrods este, practic, un labirint comercial dispus pe sapte niveluri, fiecare dintre acestea fiind supradotat cu localuri cu specific culinar. Astfel, la subsol, pe langa magazinele de tip designer collection pentru barbati, exista un wine shop, o cafenea Starbucks, un tapas bar cu specific spaniol, precum si o berarie englezeasca tipica (The Green Man).
La parter,
exista farmacie, mezelarie de lux, boutique-uri cu bomboane, ciocolata, fructe, legume, trabucuri ori cosmetice, dar si un local unde pot fi degustate peste 300 de tipuri de branzeturi, o cafenea italieneasca, un bar cu fructe de mare si sampanie, o gogoserie americana, o gelaterie, o pizzerie, o rotiserie si un restaurant de sushi.
La primul etaj
, se vand pantofi si lenjerie de dama, rochii si accesorii de mireasa. Alaturi, se pot servi baghete si croissante frantuzesti, tot asa cum se poate comanda un meniu complet la Dress Circle Restaurant.

La al doilea etaj, sunt disponibile articole de baie, ziare, reviste si carti, sticlarie, cristaluri, portelanuri, decoratiuni interioare; nu lipsesc un restaurant libanez, o cafenea si un Max Brenner Chocolate Bar.
La al treilea nivel
, pe langa magazine de antichitati, de piane sau de echipamente hi-fi, gasesti inca o cafenea si un local axat pe clatite.
La etajul patru
, ai raioanele pentru copii, dar si restaurante pentru micii clienti. Tot aici se afla The Georgian Restaurant, considerat cel mai select local londonez, in care orice modificare a meniului este testata personal de catre patronul Al Fayed.

In fine, la ultimul nivel, se vand articole de sport si se poate savura faimoasa cafea Illy.

Tatucul nebritanic al Harrods
Nascut in 1929 la periferia Alexandriei egiptene, viitorul magnat Mohamed „Al“ Fayed (particula de noblete Al este insusita ulterior abuziv) a debutat in comert vanzand Coca Cola pe strada, asemenea lui Silvio Berlusconi – si acesta, candva, vanzator ambulant de apa minerala.

»Al Fayed va da de multi bani abia atunci cand se va casatori cu sora traficantului international de arme Adnan Khashoggi. Acesta il angajeaza ca responsabil al operatiunilor de import pentru Arabia Saudita, apoi il desemneaza reprezentantul sau in zone fierbinti ale acestui tip de comert, precum Emiratele Arabe Unite, Haiti sau Londra. Fayed isi intemeiaza apoi propria companie de navigatie, in Egipt, si devine consilierul financiar al unuia dintre cei mai bogati oameni din lume, sultanul din Brunei. In 1974, soseste in Marea Britanie, unde este cooptat in conducerea conglomeratului minier Lonrho. Cand, in 1985, preia Harrods, presedintele trustului Lonrho il actioneaza in justitie pentru „tranzactie ilegala“.

»Desi a donat milioane pentru opere de caritate, a platit membri ai Parlamentului britanic pentru a-i face lobby, a cumparat clubul de fotbal Fulham s.a.m.d., „Al“ Fayed nu si-a putut atinge scopul de a deveni cetatean britanic. Incercarea a esuat in repetate randuri, mai multi ministri de Interne (atat conservatori, cat si laburisti) refuzand sa semneze actele necesare, intrucat felurite anchete au scos in evidenta falsuri in declaratiile omului de afaceri. Iar declaratiile de dupa accidentul de masina in care fiul sau, Dodi, a murit impreuna cu Printesa Diana (1997) au inrautatit situatia: magnatul a acuzat o conspiratie in care ar fi fost implicate mai multe institutii, precum familia regala ori MI5. In consecinta, in 2003, Fayed a plecat in Elvetia, iar in 2005 s-a stabilit in Monaco.

Considerat a treia destinatie turistica din capitala Marii Britanii, in renovarea „Palatului din Knightsbridge“ s-au investit peste 400 milioane £. A fost odata un mic magazin de legume, care, intr-un secol si jumatate, s-a transformat in cea mai luxoasa locatie din lume, reprezentativa pentru conceptul de „shopping & dining“.

Incercarea de redobandire a gloriei celui mai faimos magazin din lume a debutat in 1985, cand locatia a fost cumparata de catre milionarul egiptean Mohamed Al Fayed. Acesta a examinat personal fiecare coltisor al cladirii, ordonand restaurarea multor elemente de constructie sau design originale (intre care superba teracota a fatadei), dar si, in paralel, extinderea spatiilor comerciale, ca si insertia unor elemente noi, amintind de propria sa origine: basoreliefurile de inspiratie faraonica sau marea scara rulanta centrala, supraincarcata cu elemente tipic egiptene.

A rezultat un spatiu comercial urias, dispus pe sapte niveluri si insumand aproape 20.000 de metri patrati, caruia functiunea de supermarket de lux i-a fost completata cu felurite alte atractii, intre care numeroase restaurante, baruri, cofetarii, pizzerii, gelaterii etc. Un secol si jumatate de istorie era astfel redefinit. Mergand inapoi pe firul povestii, la 1835 il gasim pe negustorul de ceai si angrosistul de legume Charles Henry Harrod, care a intemeiat un magazin vis-à-vis de casa lui din inima Londrei.

Numai ca, mereu speriat de declansarea unei epidemii, in 1849 el a decis sa mute afacerea inspre periferie, pe actuala locatie din Brompton Road, in acea vreme o zona semirurala. Renumele deja castigat a functionat cu asupra de masura si in noul spatiu, astfel ca magazinul s-a extins, cotropind mai multe cladiri invecinate, in care au fost instalate noile sale departamente (mobila, sticlarie, bijuterii, parfumuri s.a.).

Dintr-un mic dar elegant „aprozar“, Harrods incepuse sa devina primul „mall“ din istorie, integrand sub acoperisul unui singur concept mai multe tipuri de activitati comerciale si auxiliare. Oamenii veneau deja aici nu doar pentru a-si umple sacosele, ci si pentru a admira interioare somptuoase sau pentru a petrece cateva minute sau chiar ore libere intr-un decor adecvat, eventual luand masa impreuna cu un prieten sau socializand in scopuri de business.

Transformarea a inceput sa fie tot mai evidenta incepand din 1861, cand Charles Digby Harrod a preluat afacerea tatalui sau. Profitand de incendiul izbucnit in ziua de 6 decembrie 1883, Charles a daramat cladirile existente pentru a reconstrui totul la alte proportii. Pana la retragerea sa, petrecuta in 1889, firma Harrods’ Stores Limited era deja listata cu succes la bursa. Condusa apoi de intreprinzatorul manager general Richard Burbidge, Harrods a ajuns de departe cel mai mare centru de shopping londonez, cu 91 de departamente, in care lucrau peste 2.000 de oameni.

In perioada interbelica, sirul mutatiilor a continuat, guvernat fiind de ideea/mitul magazinului total. Intre altele, a luat fiinta faimosul Man’s Shop si s-a inaugurat traditia targului de jucarii de Craciun. (De aici, scriitorul A. A. Milne i-a cumparat fiului sau, Christopher, primul ursulet Winnie the Pooh, care a devenit o mare vedeta a literaturii pentru copii.)

Al doilea Razboi Mondial a adus cu sine rechizitionarea temporara a cladirii pentru scopuri militare, aici fiind instalat cartierul general al trupelor canadiene, in timp ce la subsol se manufacturau componente ale bombardierelor Lancaster ori se croiau uniforme si parasute.

 

 
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase