Home » Trenuri » Trenul cu levitaţie magnetică – vehiculul care a revoluţionat transportul pe calea ferată – FOTO+VIDEO

Publicat: 09.03.2016
Primul tren de acest tip a fost testat de către japonezi, în anul 1977.

Trenurile cu levitaţie magnetică sunt vehicule propulsate cu ajutorul atracţiei/repulsiei magnetice şi sunt  folosite pentru transportul pe uscat. Conceptul care a stat la baza dezvoltării acestora a fost enunţat la începutul anilor 1900 de către Robert Goddard şi Emile Bachelet, însă vehiculele au intrat în uzul comun de-abia în anul 1984.

Există două tipuri de trenuri cu levitaţie magnetică. Primul dintre acestea este pus în funcţiune cu ajutorul suspensiei electromagnetice, care foloseşte forţa de atracţie dintre magneţii vehiculului şi cei ai căii ferate pentru a face trenul să leviteze. Un astfel de model, denumit „Transrapid”, este folosit astăzi în Germania.

Foto: schillerinstitute.org

Cel de-al doilea tip de tren cu levitaţie magnetică, care, de data aceasta, se bazează pe suspensia electrodinamică, este similar conceptului prezentat anterior, însă, în cazul acestuia, este folosită forţa de respingere a magneţilor şi nu cea de atracţie. Aceşti magneţi sunt expuşi unor temperaturi extrem de mici, au o conductibilitate foarte mare şi permit trecerea curentului electric, pentru o perioadă foarte scurtă, după ce nu mai sunt alimentaţi cu energie.

Vehiculele acţionate cu ajutorul suspensiei electrodinamice levitează la o distanţă mai mare faţă de şine (între 1 şi 10 cm), faţă de trenurile propulsate pe bază de suspensie electromagnetică (1,3 cm). Mai mult decât atât, ele sunt prevăzute cu roţi, deoarece magneţii funcţionează la capacitate maximă după ce este depăşită viteza de 100 km/h.

Tehnologia folosită la producerea trenurilor cu levitaţie magnetică este cu mult superioară celei utilizate în cazul vehiculelor feroviare obişnuite, deoarece este eliminată forţa de frecare dintre roţi şi şinele de cale ferată. Acest avantaj le permite să atingă viteze de peste 500 km/h, spre deosebire de cele mai rapide trenuri convenţionale, cum este TGV-ul, care călătoreşte, în mod obişnuit, cu o viteză circa 300 km/h.

Japonezii au fost cei care au testat pentru prima dată trenurile cu levitaţie magnetică, în anul 1977. Atunci, ei au reuşit să obţină viteza-record de 517 km/h. În aceeaşi perioadă, germanii realizează o serie de  teste similare, ajungând în anul 1993 să doboare recordul mondial pentru cea mai mare distanţă parcursă de un astfel de tren: 1.674 km.

Foto: randomwire.com

Primul tren cu levitaţie magnetică a intrat în uzul comercial în anul 1984, în Marea Britanie. El lega aeroportul din Birmingham de o gară aflată la o distanţă de numai 600 de metri. În 1995, vehiculul a fost scos din funcţiune. Primul model german a circulat pentru o foarte scurtă perioadă (1991-1992), în Berlin. Trenul, denumit „M-Bahn”, avea rolul de a fluidiza traficul îngreunat de Zidul comunist, care încă stătea în picioare.

În momentul de faţă, trenurile cu levitaţie magnetică sunt folosite, în principal, în ţările asiatice. Cea mai lungă rută pe care circulă astfel de trenuri leagă oraşul Shanghai de Aeroportul Internaţional din Pudong, pe o distanţă de circa 30 de kilometri. În ceea ce priveşte recordul actual de viteză al unui vehicul propulsat cu ajutorul levitaţiei magnetice, acesta este deţinut de modelul japonez L0: 603 km/h.

Vă mai recomandăm şi: Cele mai spectaculoase staţii de cale ferată din lume. Una dintre acestea poartă denumirea de ”Gara-Catedrală” – GALERIE FOTO

Orient Express, trenul care uneşte două continente. Ce întâmplări amuzante s-au petrecut la bordul său – FOTO

O scurtă istorie a trenului. Cum a devenit acesta unul dintre cele mai folosite mijloace de transport din lume – FOTO

Vreme toridă și ploi puține în iulie. Cum arată prognoza meteo anunțată de ANM?
În urmă cu 118 ani se stingea din viaţă vizionarul care a propus reîntemeierea statului evreu pe teritoriul Palestinei
Noul val de infecții COVID din Franța ar putea atinge vârful la sfârșitul lunii iulie
Pfizer a cerut aprobarea oficială în SUA pentru Paxlovid, tratamentul oral împotriva COVID-19
16 milioane de persoane din Ucraina au nevoie de ajutor umanitar, transmite ONU
Când începe cea de-a doua ediție a Festivalului de film Cinefemina?
Telescopul James Webb va analiza una dintre cele mai emblematice ținte ale lui Hubble
Lupii mumificați din era glaciară dezvăluie misterul strămoșilor câinilor moderni
Celula solară perovskită depășește pentru prima dată pragul de 30 de ani pentru durata de viață
Probele de rocă prelevate de roverul Curiosity de pe Marte conțin un ingredient cheie al vieții
Limitarea încălzirii globale la 1,5 grade Celsius ar reduce riscurile pentru omenire cu până la 85%
Complex de pasaje antice, folosit pentru ritualuri psihedelice. Care este povestea acestui loc?
Variola maimuței evoluează într-un ritm accelerat. Iată ce spun specialiștii
Vremea rea produce „furtuna perfectă” pentru cei care suferă de astm, iar cazurile sunt în creștere
Ce ascunde microbiomul prietenului tău cel mai bun? Un nou studiu investighează câinii din întreaga lume
Vaccinul antigripal ar putea oferi protecție împotriva Alzheimer. Descoperirea i-a surprins pe cercetători!
Polul Nord sau Polul Sud, unde este mai frig?
Cel mai periculos asteroid cunoscut de omenire în ultimii ani. Când va lovi Pământul?