Prima pagină Cultura

JEEP visul american 4x4

descopera@mpg.ro | 07.16.2007 | ● Vizualizări: 484
JEEP visul american 4x4     JEEP visul american 4x4 + zoom
Galerie foto (1)

A debutat, cu mai bine de 60 de ani in urma, ca masina destinata armatei Statelor Unite, si a devenit simbolul incontestabil al aventurii si al andurantei motorizate. Nu intamplator unele persoane, atunci cand fac referire la masinile de teren, de orice fel ar fi acestea, le numesc generic Jeep. Dar ce compliment mai magulitor i-ar putea fi facut unei masini de teren decat asocierea cu un nume care, dupa parerea multora, a castigat al doilea Razboi Mondial?

Actualmente marca a concernului Chrysler, conceptul de Jeep si-a inceput existenta in 1940. Implicarea Statelor Unite in al doilea Razboi Mondial a facut necesara dezvoltarea unor mijloace pentru sustinerea si castigarea conflictului. In 1939, US Army a solicitat construirea unui vehicul universal, versatil si usor, capabil sa se descurce in cele mai grele conditii, geografice si atmosferice. Acesta urma sa inlocuiasca vechile motociclete si vehicule Ford Model-T folosite pana atunci.

In umbra razboiului Un numar de 135 de companii auto au fost invitate sa concureze pentru un contract ce prevedea construirea de noi vehicule militare cu caracteristici speciale (greutate scazuta, capacitate de incarcare mare, parbriz rabatabil si tractiune integrala). Numarul de competitori care s-au conformat cerintelor s-a limitat, insa, la trei: Bantam, Willys-Overland si Ford. Pentru primul prototip functional, prezentat in 1940 si cunoscut sub numele de Bantam Blitzbuggy sau Old Number One, Bantam a apelat la ajutorul lui Karl Probst, parintele conceptului de Jeep. Curand, Willys-Overland si Ford au aruncat in competitie doua prototipuri proprii, asemanatoare celui produs de Bantam: Willys Quad si Ford Pygmy.

Agresivitatea companiei Bantam a facut ca aceasta sa castige contractul pentru producerea primelor 70 de exemplare, insa masinile au dat dovada de carente si au esuat in urma testelor efectuate de armata. In final, contractul a fost castigat de compania Willys-Overland din Toledo, Ohio, al carei prototip avea un singur inconvenient, remediat rapid: greutatea. Ford a obtinut, la randul sau, un contract pentru constructia de vehicule bazate pe proiectul celor de la Willys.

GP si Eugene The Jeep
Originea termenului Jeep a dat nastere la numeroase controverse in randurile celor pasionati de istoria marcii. Primele modele produse de catre Willys erau insotite de indicativele MA si MB. Cele construite de Ford purtau initialele GP (G semnificand categoria de masini pentru uz guvernamental, iar P – clasa de dimensiuni), pronuntia indicativului fiind apropiata de cea a lui Jeep. Aceasta este originea general acceptata a numelui, dar alte surse afirma ca Jeep ar putea veni, la fel de bine, de la Eugene The Jeep, personaj din benzile desenate cu Popeye Marinarul. Partener al celebrului mancator de spanac, Eugene The Jeep este un catel curajos si bun la toate, insusiri aplicabile si micutei masini militare.

Dupa razboi, in 1950, Willys a transformat cuvantul Jeep in marca inregistrata, iar numele si-a continuat existenta chiar si dupa ce compania a fost vanduta – mai intai corporatiei Kaiser, apoi celor de la American Motors (1970) si, in final, actualului proprietar, Chrysler. Jeep imbraca haine civile Succesul militar si aura eroica ale vehiculelor Jeep i-au determinat pe producatori sa ia in calcul disponibilitatea masinii pentru marele public.

Prima versiune civila de Jeep – CJ-2A – a fost lansata de Willys in 1945. Anul 1962 a reprezentat debutul unei generatii complet noi. Seria J a fost prima din istoria auto care a oferit o combinatie intre tractiunea integrala si transmisia automata. Doi ani mai tarziu, Jeep devenea prima marca de utilitare sportive (SUV – Sport-Utility Vehicle) care oferea un motor V8. Modelul Wagoneer, lansat in 1973, aducea o noua exclusivitate Jeep: Quadra-Trac, primul sistem complet automat de tractiune integrala permanenta. Cherokee, nume consacrat al lumii 4x4, s-a alaturat gamei Jeep in 1974, fiind un model sport cu doua usi.

Asemanarea lui cu Wagoneer continea deja suficiente ingrediente pentru a face din Cherokee un succes. Urmatoarea generatie de Jeep Cherokee a fost lansata in 1984. Complet noul Cherokee XJ avea dimensiuni mai mici decat cele ale seriei J, insa oferea un ampatament mai mare si versatilitate superioara modelelor concurente. XJ a reprezentat, la vremea respectiva, singurul SUV de constructie compacta cu patru usi si sisteme de tractiune integrala Command Trac/Selec Trac care permitea modificarea parametrilor de functionare din mers. Stafeta veteranului Cherokee a fost preluata in 2001 de catre Liberty (cunoscut si ca noul Cherokee), prin care compania a atribuit si acestui model valorile de design ale marcii.

Marele sef de trib
In 1992, Jeep planuia inlocuirea lui Cherokee cu un nou model: Grand Cherokee. Studiile de piata au indicat, insa, ca publicul era deschis ambelor prototipuri si, astfel, Grand Cherokee si-a inceput existenta ca o alternativa luxoasa a Jeep-ului. Performantele asociate confortului si dotarilor i-au asigurat lui GC succesul si pozitia de top pe care o are si in prezent, la a treia generatie, care a fost deja prezentata si va fi lansata in 2005.

Only in a Jeep

Acesta este sloganul ce insoteste astazi logo-ul cu trasatura specifica marcii: doua faruri rotunde ce incadreaza o grila de radiator compusa din fante verticale de mari dimensiuni si o capota cu margini rotunjite. Acesta este designul consacrat si semnul de continuitate pe care l-au pastrat de-a lungul timpului modele ca Willys, CJ sau Wrangler (exceptie facand o singura generatie de Wrangler, pentru care a fost adoptata forma patrata a farurilor – la care s-a renuntat in prezent in favoarea celei clasice). Astazi, dupa 60 de ani, Jeep ramane o referinta in lumea masinilor de teren, iar aventura continua.

Foto: Chrysler/Jeep
Tag-uri: JEEP | Chrysler