Home » D:News » Planetele s-au aliniat într-un mod nemaivăzut până acum

Planetele s-au aliniat într-un mod nemaivăzut până acum

Publicat: 03.10.2012
Cercetătorii japonezi au observat un fenomen ceresc necunoscut anterior şi care, din această cauză, nici nu are nume încă: două exoplanete s-au suprapus trecând prin dreptul stelei în jurul căreia orbitează.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Tokio au folosit date colectate de telescopul spaţial Kepler (foto) pentru a studia o stea numită KOI-94, în jurul căreia par să orbiteze 4 planete.

Când o planetă trece prin faţa unei stele (tranzit), fenomenul produce o diminuare temporară a luminozităţii stelei. În acest fel detectează telescopul Kepler exoplanetele.

Două planete care trec simultan prin faţa unei stele o întunecă încă şi mai mult, dar, dacă ele se suprapun – adică trec exact una prin spatele alteia – apare o intensificare momentană a strălucirii stelei atunci când planetele sunt astfel aliniate, în comparaţie cu momentele în care ele apar separat pe fundalul stelei.

Exact acest efect a fost surprins de echipa japoneză: se pare că una dintre planete, KOI-94.03, a trecut prin faţa stelei, în timp ce o a doua, KOI-94.01, a trecut printre stea şi prima planetă.

Este explicaţia cea mai plauzibilă a efectului observat, deşi mai este nevoie de observaţii suplimentare pentru a confirma existenţa celor două planete. O explicaţie alternativă ar fi creşterea momentană a luminozităţii stelei datorită trecerii unei singure planete, aflate în tranzit, prin dreptul unei pete întunecate de pe suprafaţa stelei. Însă nu există, deocamdată, nicio dovadă a existenţei unor pete întunecate pe stea.

Nesiguranţa în privinţa adevăratei naturi a fenomenului observat nu-i împiedică pe cercetători să-i caute un nume.

Au fost propuse, pâînă acum, denumiri ca „eclipsa planetă-planetă”, „dublu tranzit” (dar asta se poate întâmpla şi fără suprapunerea planetelor), ”dublu tranzit cu suprapunere” sau exosizigie.