Home » D:News » De ce au unele maimuţe feţe colorate?

De ce au unele maimuţe feţe colorate?

Publicat: 21.11.2013
Gama de culori a feţelor speciilor de primate este foarte variată, la unele specii, feţele indivizilor având culori foarte aprinse, iar cercetătorii încearcă să găsească explicaţia acestui fenomen biologic. După o teorie recentă, culoarea feţei are legătură cu capacitatea maimuţelor de a se recunoaşte unele pe celelalte.

În cazul maimuţelor din Asia şi Africa, speciile care trăiesc în grupuri sociale mari au feţe cu modele colorate complexe, în timp ce acelea care trăiesc în grupuri mai mici au feţe mai simple ca aspect.

Diversitatea facială ajută la identificarea indivizilor în grupurile numeroase, spun oamenii de ştiinţă de la Universitatea California – Los Angeles (UCLA).

„Credem că modelul colorat are legătură cu importanţa de a-i deosebi pe indivizii din propria specie de cei ai unor specii strâns înrudite şi cu comunicarea socială între membrii aceleiaşi specii”, spune Michael Alfaro, biolog specializat în evoluţie la UCLA.

Aşa-numitele „maimuţe din Lumea Veche” (cele originare din Asia şi Africa), au structuri sociale diverse.

Mandrilii , spre exemplu, trăiesc în grupuri de până la 800 de indivizi. Alte specii sunt mai puţin gregare: orangutanii masculi călătoresc şi dorm singuri, iar femelele trăiesc doar împreună cu puii lor.

Iar alte specii, cum sunt cimpanzeii, au „societăţi” cu regim variat, trăind în cete mici care, ocazional, se pot reuni în grupuri foarte mari.

Babuinii din genul Hamadryas trăiesc în societăţi complexe, ce cuprind haremuri, clanuri, bande şi cete.

În cadrul studiului, cercetătorii au dezvoltat un mod de a cuantifica complexitatea feţelor primatelor aşa cum  apar acestea în fotografii.  Feţele au fost descompuse în elemente, acestea fiind clasificate după culoarea lor (inclusiv a pielii şi părului), iar întreaga faţă a primit apoi o „notă” pe baza numărului total de culori diferite.

Pentru a afla dacă habitatul animalelor influenţează complexitatea feţei, cercetătorii au luat în considerare localizarea geografică, densitatea coronamentului copacilor, regimul precipitaţiilor şi temperatura. De asemenea, au ţinut seama de relaţiile filogenetice (de înrudire) între diferitele specii de primate.

Complexitatea facială este corelată cu mărimea grupului şi cu numărul de specii strâns înrudite care trăiesc în acelaşi habitat, în timp ce pigmentarea feţei – cât de deschisă sau de închisă este culoarea acesteia – e mai bine explicată de factori geografici, au arătat rezultalele studiului, publicate în Nature Communications.

În Africa, au observat cercetătorii, maimuţele cu feţe mai închise la culoare trăiesc mai aproape de Ecuator decât cele cu feţe de culoare mai deschisă; de asemenea, speciile de primate care trăiesc în zonele mai mult acoperite de păduri tropicale au feţe mai întuncate.

În schimb,  complexitatea modelului de culori al feţei nu este legată de localizarea geografică saui de tipul de habitat, ci depinde de mărimea grupurilor sociale: speciile care trăiesc în grupuri mai numeroase au „chipuri” mai complexe.

Într-un studiu anterior, efectuat asupra maimuţelor din Lumea Nouă (din America de Sud şi Centrală), cercetătorii descoperiseră un model exact opus. Speciile care trăiau în grupuri mai mari aveau feţe cu model mai simplu.

„Cercetările noastre sugerează că feţele au evoluat simulat cu diversitatea comportamentelor sociale la primate, şi aceasta este cauza principală a diversităţii faciale”, spune Michael Alfaro.

Cum ajung microplasticele din intestin spre alte organe?
Un polonez a intrat în Cartea Recordurilor după ce a stat scufundat în gheață peste 4 ore
Care este al doilea cel mai plăcut oraș din Europa?
Microsoft a dezvăluit Inteligența Artificială care transformă pozele și vocea în filmări realiste