Home » D:News » Trăim de fapt într-un superfluid? O nouă teorie încearcă să explice natura Universului

Publicat: 06.05.2014
O nouă teorie, lansată de un fizician de la Universitatea Ludwig-Maximiliam din Munchen, ar putea ajuta la înţelegerea structurii Universului şi a modului în care acesta funcţionează ca un întreg.

Mai mulţi fizicieni cred că de fapt continuumul spaţiu-timpu este un superfluid, adică un fluid care are vâscozitate zero. O substanţă similară este heliul lichid, care se comportă ca un superfluid dacă este răcit la o temperatură puţin peste zero absolut.

Savanţii au încercat de multe ori să verifice teoriile care prezentau spatiul-timp ca un fluid. Dacă acesta ar fi avut un anumit grad de vâscozitate, atunci protonii s-au deplasa cu viteze diferite, în funcţie de energia lor.

Dar, cum astronomii pot observa fotoni care provin de la stele aflate la distanţe de miliarde de ani lumină, înseamnă că acest continuum spaţiu-timp este un superfluid, fără vâscozitate, explică fizicianul Luca Maccione, de la Universitatea Ludwig-Maximiliam.

Cercetătorii nu exclud însă posibilitatea ca Universul să fie un fluid cu vâscozitate foarte redusă. Acest lucru va putea fi demonstrat dacă se va observa că razele gamma şi neutrino, care provin din spaţiul îndepărtat, îşi disipează energia.

Ipoteza Universului ca fluid cu un mic grad de vâscozitate ar susţine modelul gravitaţiei cuantice.

Luca Maccione şi colegul său, Stefano Liberati, de la International School for Advanced Studies din Trieste, Italia, au prezentat această teorie în revista online Physical Review Letters.