Home » D:News » Existenţa sa a fost prezisă acum 40 de ani, dar a fost descoperit abia acum: unul dintre cele mai bizare obiecte din vecinătatea galaxiei noastre

Publicat: 05.06.2014
Un tip neobişnuit de „hibrid stelar” a fost descoperit recent, la aproape 4 decenii după ce existenţa sa fusese prezisă teoretic: o stea în interiorul căreia se găseşte o altă stea. Obiectul se găseşte în Micul Nor al lui Magellan, o galaxie pitică neregulată, aflată în vecinătatea Căii Lactee.

În 1975, astrofizicienii Kip Thorne, de la California Institute of Technology (Caltech), şi Anna Żytkow, de la University of Cambridge, au elaborat o teorie ce arăta posibilitatea existenţei unui asemenea corp ceresc: într-un sistem stelar binar, o stea masivă, aflată spre finalul vieţii ei, şi-ar fi „înghiţit” tovarăşa (o stea neutronică), rezultând astfel un hibrid stelar, numit obiect Thorne-Żytkow (TŻO).

Conform modelului Thorne-Żytkow, după fuzionarea celor două stele, hibridul creat ar genera cantităţi mari din anumite elemente chimice: rubidiu, litiu, molibden.

Recent, astronomii de la University of Colorado – Boulder au descoperit un obiect despre care afirmă că ce îndeplineşte criteriile prevăzute pentru a fi un TŻO. Studiul lor urmează să fie publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters.

Specialiştii au identificat, în Micul Nor al lui Magellan, o stea gigantă roşie (numită HV 2112) , a cărei temperatură şi a cărei compoziţie chimică sunt similare celor prevăzute de modelul Thorne-Żytkow.

Există unele mici diferenţe între modelul teoretic şi caractersticile stelei HV 2112, dar, după cum explică specialiştii, modelul este destul de vechi, iar teoriile asupra evoluţiei stelelor au mai progresat de atunci.

În orice caz, HV 2112 rămâne o candidată promiţătoare la titlul de „primul obiect TŻO descoperit”.