Home » D:News » Dispar jumatate din broastele Europei

Dispar jumatate din broastele Europei

Publicat: 29.09.2008
Mai mult de jumatate din speciile de amfibieni care populeaza raurile, lacurile si baltile cu apa dulce din Europa sunt amenintate cu extinctia totala, conform unor date recente puse la dispozitia opiniei publice de zoologii britanici.

Cauzele acestui adevarat ezastru ecologic sunt in primul rand poluarea apelor, distrugerea habitatelor, bolile infectioase si efectele schimbarilor climatice.
Expertii prezic ca disparitia a peste jumatate din batracienii Europei va avea loc pana in anul 2050.
Ultimele studii asupra brostelor si salamandrelor din tarile aflate in sudul Europei au evidentiat ca sfarsitul acestor amfibieni este inca mai aproape decat estimarile lor anterioare, datorita procesului foarte rapid de aridizare si desertificare a tarilor europene din bazinul Marii Mediterane. Insa, conform zoologului britanic Trent Gardner din cadrul Zoological Society of London, chiar si speciile des intalnite de broaste se afla in pericol de a disparea.

“Broastele de balta si cele raioase, care in trecut erau abundente, au ajuns animale rar intalnite. Vinovati in acest caz sunt poluarea si fenomenul scapat de sub control al incalzirii globale”, afirma acesta.
Succesiunea de ierni blande din ultimii 10 ani adus la o situatie tragica. Broastele sunt amfibieni care iarna hiberneaza. Datorita iernilor calduroase, ies prea devreme din hibernare pentru a muri apoi de foame. Situatia este deosebit de grava pentru ca ar da, astfel, nastere unei catastrofe ecologice in lant. “Amfibienii sunt creaturi de baza in orice ecosistem viabil. Practic, sunt specii cheie, caci functioneaza atat ca pradatori pentru insecte, cat si sursa principala de hrana pentru numeroase specii de pasari, reptile, pesti si mamifere. Este deopotriva socant si terifiant sa descoperim ca in cateva zeci de ani vom pierde peste jumatate din toate speciile de broaste”, declara ingrijorat insusi Sir David Attenborough. In lumea intreaga traiesc peste 6 000 specii de amfibieni. Un raport din anul 2004 atrage inca de pe atunci atentia asupra faptului ca cel putin o treime dintre toti amfibienii lumii se afla in pericol de extinctie.

Sursa : The Independent