Prima pagină D:News

Un termometru pentru dinozauri

05.27.2010 | ● Vizualizări: 217
Un termometru pentru dinozauri     dinozauri, vertebrate, temperatura, oase + zoom
Galerie foto (1)

Un grup de cercetatori de la Caltech a pus la punct prima metoda directa de masurare a temperaturii corporale a dinozaurilor.

Dinozaurii precum T. rex aveau sangele clad saurece? Cum isi reglau ei temperatura corporala? Si de ce evolutia afavorizat animalele cu sange cald? Aceste intrebari ii obsedeaza demulta vreme pe paleontologi; acum insa, un grup de cercetatoride la California Institute of Technology (Caltech) a facut un pasfundamental in directia obtinerii unor raspunsuri.

Intr-un articol publicat on line in Proceedings of the NationalAcademy of Sciences (PNAS), ei au descris prima metoda de masuraredirecta a temperaturii corporale a marilor vertebrate, careutilizeaza analiza radio-izotopica a elementelor rare in oase, indinti si in gaoacea de ou.
Tehnica dezvoltata de oamenii de stiinta se bazeaza pe masurareaconcentratiilor de carbon 13 si oxigen 18. "Acesti izotopi grei seleaga intre ei, iar aceasta legatura depinde de temperatura", acomentat Robert Eagle, unul dintre cercetatori. "La temperaturifoarte ridicate se observa o distributie mai intamplatoare aacestor izotopi, si un numar mai mic de agregari; la temperaturimai scazute, acestea sunt in schimb mai multe", a precizatEagle.

La animalele vii, aceste agregari pot fi detectate in reticululcristalin format pe mineralul din care sunt formate oasele, dintiisi coaja oului. "Cand mineralul este aruncat din circuitul sanguin,compozitia izotopica ramane <congelata> si poate ficonservata vreme de milioane de ani", a mai explicatcercetatorul.