Prima pagină D:News

Pentru prima dată, oamenii de ştiinţă au cronometrat viteza cu care neuronii comunică

06.24.2011 | ● Vizualizări: 636
no title     neuron, celula, sinapsa, creier, comunicare, impuls, semnal electric + zoom
Galerie foto (1)

Un nou studiu indică faptul că este nevoie de câteva secunde pentru ca celulele creierului să regrupeze şi să reutilizeze substanţele chimice care ajută la comunicarea rapidă şi continuă a informaţiilor.

Neuronii comunică unii cu alţii printr-un spaţiu numit sinapsă.Neuronii emiţători de semnale produc între sinapse substanţechimice numite neurotransmiţători.

Una dintre cele mai importante părţi ale acestui proces estemodul în care celulele recolectează aceste molecule care suntcreate şi păstrate în număr limitat. Ele utilizează aceştineurotransmiţători în continuu, unii neuroni trimiţând o duzină deastfel de semnale într-o secundă.

Cercetătorii au colectat neuroni de la şoareci şi au realizatcâteva experimente cu aceştia. Au însemnat neurotransmiţătoriicelulelor cu o proteină fluorescentă ce străluceşte în sinapse şise stinge atunci când ajunge în interiorul celulei.

În medie, durează cinci secunde ca neuronii să colectezeneurotransmiţătorii, iar acest interval de timp nu diferă foartemult între sinapsele diferitelor celule. Cu toate acestea, neuroniivariază foarte mult în rapiditatea cu care transferă informaţiile,fiind întâlnite diferenţe în viteză cu până la patru ori mai mariîntre diverse tipuri de neuroni, susţin cercetătorii.

"Există ceva ce determină rapiditatea unei celule, darnu am reuşit să găsim o corelaţie între diferitele tipuri deneuroni", afirmă Timothy Ryan, de la Colegiul MedicalWeill Cornell.

Înţelegând modul în care comunică celulele creierului nostru,putem învăţa cum să reparăm diferite defecte ale acestuia care ducla boli precum Alzheimer sau schizofrenie.

"Aceste sinapse sunt maşinării complexe, iar noi suntemîn stadiul în care învăţăm fiecare parte cum funcţionează. Pentru aputea repara diferite defecţiuni, mai întâi trebuie să scriem unmanual de reparaţie", menţionează Ryan.

Studiul a fost publicat în această săptămână în Jurnalul "Neuronand Nature Neuroscience".