Prima pagină Istorie

Una dintre cele mai importante mărturii referitoare la Războiul de Independenţă, expusă la Muzeul Naţional de Istorie a României

08.02.2017 | ● Vizualizări: 462

Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) prezintă publicului în cadrul seriei „Exponatul lunii”, o remarcabilă operă de artă semnată de Sava Henţia, redată circuitului expoziţional în urma unui complex proces de restaurare: pictura „Transport de provizii pe front.”

Vernisajul micro-expoziţiei va avea loc miercuri, 2 august a.c., începând cu ora 11:00, la sediul muzeului din Calea Victoriei nr. 12, Holul Central. Accesul este gratuit.

Sava Henţia (1848 – 1904) a fost pictor, grafician, muralist şi ilustrator de carte. Deşi era aproape surd, a participant la Războiul de Independenţă (1877-1878), ocazie cu care a pictat numeroase scene de campanie şi a fost considerat un adevărat reporter de război. Din acea perioadă s-au păstrat desenele „Trecerea Dunării”, „Soldat călare, la Corabia” etc. Desenele realizate în acestă perioadă ca reporter de război, au devenit ulterior compoziţii executate în acuarelă şi ulei. Lucrări importante care l-au definit ca pictor de război au fost: „Lagărul (Bivuac)”, „În tabără”, „Gara de mărfuri”, „Cai la Conovăţ”. Printre aceste lucrări se remarcă şi „Transport de provizii pe front”, prezentată publicului în cadrul microexpoziţiei „Exponatul lunii august”.

„În compoziţia (…) Transport de provizii pe front, scena este de un realism care trece peste limitele unei observaţii cât de cât obiective. Ea are figurate elemente pline de haz care nu sunt mai puţin interesante sub aspect documentar. Scena se desfăşoară la poalele unui deal de pe care coboară trupele de dorobanţi călare şi nişte catâri, la confluenţa trecerii drumului peste un podeţ pricăjit şi deteriorat. Soldaţii se străduiesc să-şi determine animalele îndărătnice să treacă peste spărtura podului. Aproape de centrul compoziţiei, în prim plan, apare un măgar proptit cu picioarele din faţă în bârnele podeţului. El opune o rezistenţă vizibil încăpăţânată, tipică „curcanului” cu pene care-l trage viguros de căpăstru şi de urechi. În spatele animalului îndârjit, se află un alt ostaş care-şi închipuie că dacă-l împinge de la spate, mijloceşte deplasarea. Acest măgar este centrul de interes al lucrării prin simplul fapt că faţă de confraţii lui care au trecut deja podul sau urmează să ajungă la el încărcaţi cu verze, ştiuleţi, dovlecei uriaşi şi funii de ceapă, el are o ciudată încărcătură de păsări legate de picioare. Pe o altă colină se văd focurile trupei”, afirma celebrul critic şi istoric de artă Ion Frunzetti despre această operă.
Pictura a fost supusă unui amplu proces de restaurare şi unor investigaţii ştiinţifice amănunţite.
Analizele realizate de către ing. cercetător Migdonia Georgescu şi ing. cercetător Zizi Ileana Baltă, în cadrul laboratorului de investigaţii fizico-chimice şi biologice al MNIR, au pus în evidenţă pigmenţii ce intră în compoziţia stratului pictural şi a preparaţiei tabloului. Operaţiunile de restaurare a picturii au fost realizate de către lector. univ. Romeo Gheorghiţă şi de Sorina Gheorghiţă, care au reuşit să readucă „la viaţă” una dintre cele mai importante mărturii referitoare la Războiul de Independenţă, aflate în colecţiile Muzeului Naţional de Istorie a României.
Microexpoziţia va fi deschisă la MNIR în perioada 2 august – 2 septembrie 2017 şi va putea fi vizitată de miercuri până duminică între orele 10:00 – 18:00.