Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce urâm viespile, dar iubim albinele?

De ce urâm viespile, dar iubim albinele?

Publicat: 22.09.2018
Un nou studiu arată că viespile sunt printre cele mai dezagreate insecte de către oameni, în timp ce albinele sunt apreciate.

Cercetătorii implicaţi în acest studiu susţin că această perspectivă este nedreaptă deoarece viespile sunt la fel de semnificative din punct de vedere ecologic, precum albinele. Conform BBC, echipa doreşte să creeze o imagine mai pozitivă a insectei.

În cadrul studiului în care au fost chestionate 750 de persoane din 46 de ţări, participanţii au fost rugaţi să ofere note insectelor de la -5 (negativ) la +5 (pozitiv). Mare parte dintre persoane au acordat nota +3 albinelor, în timp ce -3 a fost acordat viepilor. Atunci când au fost rugaţi să asocieze albinele cu diferite cuvinte, primele ce le-au venit în minte participanţilor sunt „miere”, „flori” sau „polenizare”.

În cazul viespilor, acestea au fost caracterizate de cuvinte precum „înţepătură”, „enervant” sau „periculos”. Însă şi viespile polenizează florile, dar ucid şi dăunătorii, fiind la fel de importante pentru mediu precum albinele.

Problema, conform doctorului Seirian Sumner, din cadrul Universităţii din Londra, este că viespile sunt prezentate negativ în presă.  „Oamenii nu realizează cât de valoroase sunt pentru natură. Deşi ai putea crede că încearcă să se aşeze pe sandvişul tău, ele de fapt caută alte insecte pentru a-şi hrăni larvele”, a declarat Sumner.

Acesta a analizat cercetările şi studiile realizate pe albine şi viespi în ultimii 37 de ani, respectiv 16 ani. Din cele 908 lucrări, doar 2,4% erau despre viespi, publicate din 1980, în comparaţie cu 97,6% despre albine.