Home » Știință » Ţestutul adipos, cheia pentru dezvoltarea ingineriei genetice şi a celulelor stem programate – FOTO

Publicat: 19.04.2016
Cercetătorii de la ETH Zurich au reuşit să folosească un inedit program genetic de sinteză a celulelor. Ei au reuşit să ”instruiască” celulele stem prelevate din tesutul adipos încât acestea să devină aproape identice cu celulele beta naturale.

Echipa de cercetători a fost condusă de Martin Fussenegger, profesor de Bioinginerie şi Biotehnologie la Departamentul din Basel de Biosisteme Ştiinţifice şi Inginerie a Universităţii ETH Zurich. Echipa a efectuat un experiment  pe care mulţi specialişti l-au considerat până acum imposibil: ei au extras celule stem din ţesutul adipos de la o persoană de 50 de ani, pentru a le testa şi reprograma genetic, făcându-le să se maturizeze în celulele beta funcţionale.

În prezenţa glucozei, celulele beta generate folosesc acest „software genetic” pentru a produce insulină, la fel ca restul celulelor beta naturale, care se găsesc în pancreas.

Cercetătorii de la Basel au luat celulele stem şi au adăugat o reţea sintetică de gene, extrem de complexă, pe care au numit-o software genetic. Ei au proiectat această reţea pentru a recrea cu precizie factorii cheie implicaţi în procesul de maturizare al celulelor.

Sursa foto: ETH Zurich

Esenţiali la acest proces sunt factorii de creştere: Ngn3, Pdx1 şi MAFA. Concentraţiile acestor factori se modifică pe parcursul procesului de diferenţiere.

Fussenegger subliniază faptul că este esenţial ca celulele să reproducă cât mai fidel posibil aceste procese naturale cu scopul de a obţine funcţionarea celulelor beta: „Perioada de timp şi cantităţile acestor factori de creştere sunt extrem de importante”, a declarat Martin Fussenegger.

În opinia lui Fussenegger, există şanse reale ca o reţea de gene sintetice să fie folosită cu succes pentru a realiza o reprogramare genetică care să livreze într-un final celule beta.

Noul proces poate transforma cu succes trei din patru celule stem, din ţesutul adipos, în celulele beta.

Aceste celule beta nu numai că arată foarte similar cu omologii lor naturali, dar şi conţin pete întunecate cunoscute sub numele de granule, care stochează insulina.

Sursa foto:ETH Zurich

În viitor, noua tehnică ar putea face posibilă implantare de noi celule beta funcţionale pacienţilor cu diabet zaharat, care sunt făcute din propriul ţesut adipos. Chiar dacă în trecut celulele beta au mai fost transplantate, acest lucru a necesitat întotdeauna suprimarea ulterioară a sistemului imunitar al destinatarului, la fel ca orice transplant de organe de la donatori sau ţesuturi.

„Din moment ce putem folosi materiale de celule endogene prelevate din propriul corp al pacientului, cu celulele noastre beta nu ar mai fi nevoie de acele acţiuni de suprimarea a sistemului imunitar”, a declarat Fussenegger.

Fussenegger este convins că această nouă metodă poate fi utilizată şi pentru a produce alte celule. Celulele stem prelevate din ţesutul adipos ar putea fi diferenţiate în diferite tipuri de celule.

Sursa:ETH Z