Home » Știință » MARTE în OPOZIŢIE, fenomenul astronomic spectaculos care se întâmplă la un deceniu. Cum îl puteţi vedea – FOTO+VIDEO

Publicat: 21.05.2016
Un alt fenomen astronomic pe care îl vom putea observa în această perioadă este cunoscut sub numele de ,,Luna Albastră"
MARTE în OPOZIŢIE. Duminică, 22 mai, pasionaţii de fenomene astronomice vor putea fi martorii unui eveniment deosebit. Marte va străluci de 7 ori mai puternic decât Saturn şi de 17 ori mai puternic decât steaua Antares. Planeta roşie va avea o strălucire impresionantă chiar şi în săptămânile care vor urma.

MARTE în OPOZIŢIE. O dată ce ajunge în opoziţie cu Soarele, Marte va străluci de patru ori mai puternic faţă de poziţiile în care s-a aflat în luna aprilie şi va fi de 80 de ori mai strălucitoare decât în punctul său cel mai slab de luminozitate. Opoziţia are loc la fiecare 26 de luni, dar evenimentul din acest an este deosebit de remarcabil.

Evoluţia vizibilităţii lui Marte pe cer, pe parcursul anului 2016 (Foto:earthsky.org)

MARTE în OPOZIŢIE. Opoziţia a lui Marte va avea loc pe data de 22 mai, iar la apogeul acestui eveniment planeta roşie se va afla la o distanţă minimă de 75,6 milioane de kilometri. Marte va ajunge în punctul cel mai înalt de pe cer  la miezul nopţii, când va putea fi observată deasupra orizontului sudic, la un unghi de 35 de grade.

MARTE în OPOZIŢIE. Planeta va continua să apară pe cer mai luminoasă şi mai mare până pe data de 3 iunie. După opt zile de opoziţie, orbita Pământului şi cea a lui Marte vor face ca planetele să se apropie cu încă 800.000 de kilometri, ceea ce înseamnă că se vor afla la cea mai apropiată distanţă din ultimii 11 ani.

Vizibilitatea planetei Marte în zilele de 20, 21, respectiv 22 mai (Foto:earthsky.org)

MARTE în OPOZIŢIE. Pentru a vedea apropierea lui Marte, astronomii ne sfătuiesc să ne uităm pe cer după ce Soarele apune. Marte va fi mai strălucitoare atunci când ajunge în punctul cel mai înalt de pe cer, o zonă de aproximativ o treime din distanţa dintre orizont şi punctul de pe cer corespunzător locului în care ne aflăm.

MARTE în OPOZIŢIE. După data de 22 mai, fenomenul va putea fi observat la miezul nopţii, iar în primele zile ale lunii iunie, el se va putea vedea cu câteva ore mai devreme de ora 00:00. Următoarea şansă de a vedea planeta Marte atât de aproape va fi în vara anului 2018 .

Tranzitul planetei Marte în primele 9 luni ale anului 2016 (Sursa:earthsky.org)

MARTE în OPOZIŢIE. Pe 21 mai, pasionaţii de fenomene astronomice vor putea observa încă un eveniment deosebit. ,,Lună Albastră” va fi vizibilă începând de sâmbătă seara şi va străluci chiar şi în următoarele câteva săptămâni.

MARTE în OPOZIŢIE. Deşi ,,Luna Albastră” nu este de fapt albastră, raritatea apariţiei sale este ceea ce face ca acest eveniment, la fel ca şi cel al apropierii lui Marte, să iasă în evidenţă. De obicei, în fiecare dintre cele patru anotimpuri pot fi observate trei luni pline. În momentul într-un anotimp vor fi patru luni pline, cea de-a patra poartă denumirea de ,,Lună Albastră„. Ultimul eveniment de acest gen a avut loc în luna august a anului 2013.

Marte va fi locuibila peste 1000 de ani