Home » Știință » Boala Alzheimer poate proveni din altă parte a corpului şi nu din creier, conform unui rezultat surprinzător

Publicat: 04.11.2017
Există deja numeroase studii care indică faptul că demenţa poate fi doar o culminare a mai multor factori care nu ţin de sistemul nervos central, care pot fi folosiţi pentru o diagnosticare mai timpurie şi chiar pentru prevenire. Aici şi-a adus contribuţia un grup de cercetători chinezi şi canadieni care au identificat o serie de nereguli în organism care par să inducă degradarea materiei cenuşii.

„Boala Alzheimer este în mod clar o boală a creierului, dar trebuie să acordăm atenţie întregului organism pentru a înţelege de unde vine şi cum poate fi oprită”, a precizat cercetătorul Weihong Song, de la Universitatea British Columbia.

Boala apare atunci când neuronii din anumite părţi ale creierului mor. Pierderea lor este asociată cu creşterea nivelului de proteină beta-amiloide şi modificarea unei alte proteine numită tau, scrie Science Alert.

Cercetătorii nu sunt siguri cu privire la punctul de origine al bolii, deşi mecanismul acesteia se cunoaşte. Au fost găsite indicii în genele comune şi în insomnii, dar conectarea punctelor a fost imposibilă.

În studiul recent, cercetătorii au pus problema acumulării de beta-amiloide găsite în neuroni. Aceştia au precizat că proteine pot proveni din afara creierului. Aceste proteine sunt produse atunci când o proteină precursoare găsită în membranele mai multor ţesuturi este secţionată în două şi practic poate fi găsită oriunde în organism. Mai important decât atât, acestea pot trece de pereţii celulelor care separă vasele de sânge de materia cenuşie. „Bariera sânge-creier devine mai slabă pe măsură ce îmbătrânim”, a precizat Song. „Acest lucru poate permite beta-amiloidelor să se infiltreze în creier, suplimentând ceea ce este produs de creier şi accelerând astfel deteriorarea”.

Pentru a testa dacă beta-amiloidele au fost produse şi în altă parte în corp şi pot trece de bariere, cercetătorii au efectuat o procedură numită parabioză pe perechile de şoareci.

Un membru din fiecare pereche a fost modificat genetic pentru a avea gene umane care produce niveluri mai de beta-amiloide. Apoi, au fost legaţi chirurgical de partener, care nu avea gena şi care nu ar fi trebuit să dezvolte Alzheimer.

Un an mai târziu, şoarecii nemodificaţi au dezvoltat boala, alături de un nivel ridicat de beta-amiloide şi proteina tau modificată.

Este primul studiu care a arătat clar că boala poate proveni din altă parte decât din creier.

Studiile anterioare au sugerat că bacteriile şi virusurile pot avea un rol, dar cercetătorii au nevoie de alte studii pentru a confirma această ipoteză.

Sistemul care permite identificarea Alzheimer-ului cu 15 ani înainte de apariţia simptomelor. ”Detectarea precoce va ajuta la amânarea debutului bolii”