Home » Știință » A fost detectată rotaţia uneia dintre cele mai STRANII stele din univers, iar cercetătorii au rămas cu şi mai multe întrebări

Publicat: 04.05.2018
Este una dintre cele mai stranii stele din unvers, însă noile observaţii sugerează că ciudăţenia stelară denumită Przybylski se deplasează pe o orbită la fel de ciudată.

Steaua Przybylski sau  HD 101065 a fost descoperită iniţial în 1960 şi de atunci astronomii au fost fascinaţi de compoziţia chimică  ce ar putea conţine elemente extrem de rare. Conform Science Alert, noile analize realizate de specialiştii din cadrul Institutului de Astrofizică din Potsdam, Germania, au descoperit că  HD 101065 este atât compusă din chimicale stranii, dar are şi o traiectorie la fel de bizară.

Prin intermediul instrumentului denumit High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher, amplasat pe telescopul ESO din Chile, cercetătorii au analizat câmpul magnetic al stelei şi perioada de rotaţie a acesteia. Rezultatele sugerează că perioada în care efectuează o rotaţie completă în jurul propriei axe se întinde pe aproximativ două secole.

”Analizele noastre sugerează că rotaţia este extrem de lentă,” scriu cercetătorii în lucrare. Aceştia estimează că întreaga rotaţie are loc în 188 de ani. Conform specialiştilor, rotaţia îndelungată are loc deoarece corpul spaţial este o stea Ap (un tip de stele cu o compoziţie chimică aparte ce se rotesc lent).

Aceste stele sunt speciale deoarece cercetătorii nu pot detecta toate tipurile de chimicale atunci când analizează spectrul stelar. În cazul stelei HD 101065, există o cantitate neobişnuită de fier şi nichel, dar şi elemente rare precum stronţiul, cesiul şi neodim printre altele. De asemenea, HD 101065 este singura stea ce conţine elementele extrem de rare denumite actinide.