Home » Știință » O nouă ”stea” va apărea pe cer în anul 2022. ”Este o realizare ce ţine de o şansă la un milion” – VIDEO

Publicat: 12.01.2017
O coliziune dintre două stele aflate la 1800 de ani lumină distanţă va adăuga un obiect luminos pe cer.

Aceasta este prima dată când experţii au reuşit să prezică o explozie cosmică precum aceasta, iar savanţii spun că această realizare ţine de „o şansă la un milion”. Din păcate, va fi vizibilă doar pentru câţiva ani.

Astronomul Larry Molnar şi echipa sa de la Calvin College din Michigan au studiat steaua binară numită KIC 9832227, două stele care orbitează una în jurul celeilalte. Contactul acesta binar presupune o apropiere foarte mare între cele două stele, împarţindu-şi atmosfera şi apropiindu-se până în punctul de coliziune. Cercetătorii susţin că aceasta va putea fi observată în 2022.

Un astfel de fenomen se numeşte o novă roşie, iar explozia va putea fi vizibilă pe Pământ.

Un alt caz a fost acela al stelei binare V1309 Scorpii. Deşi incidentul nu a fost prevăzut, observaţiile asupra acestei stele au arătat că timpul de orbitare s-a scurtat pe măsură ce stelele se apropiau una de cealaltă. Molnar şi echipa sa au observat aceeaşi tendinţă la KIC 9832227 în 2013 şi 2014 şi continuând în 2016.

Echipa monitorizează undele radio, radiaţiile X emise utilizând o varietate de instrumente, inclusiv observatorul Very Large Array din New Mexico, Infrared Telescope Facility din Hawaii şi nava spaţială XMM-Newton care orbitează Pământul.

Datele obţinute în urma monitorizării pot spune dacă steaua binară este în curs de coliziune. Această metodă poate fi de asemenea aplicată şi altor stele asemănătoare, pentru a vedea dacă se pot prezice astfel de coliziuni.

Dacă experţii au dreptate, nova roşie se poate observa cu ochiul liber în aripa de sus a constelaţiei Lebedei.

Desigur, KIC 9832227 este la o distanţă de 1800 de ani lumină, potenţiala explozie a avut deja loc acum aproape două milenii, fiind vizibilă pe Terra abia peste câţiva ani.

Acest studiu reprezintă baza pentru un nou documentar numit Luminous:

Credit: Sam Smartt

Cum va fi distrus Pământul? Experţii au descoperit o stea asemănătoare cu Soarele care oferă detalii despre viitorul planetei Terra

O coliziune spaţială gigantică descoperită de astronomi dezvăluie cum ar fi putut apărea planeta noastră

Calculele astronomilor au fost confirmate. Galaxia noastră va intra în coliziune cu o altă galaxie

Vrei sa auzi cum “canta” o stea?